1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 1 voedsel, kleding en brandstof toe. Na enige tijd was er 2 niets meer te krijgen in de winkels. En dus leerden we 3 een vorm van stelen, die we sabotage noemden. Dat be- 4 stond onder andere in het beklimmen van de bak van een 5 Duitse vrachtwagen en het op straat gooien van alle goe- 6 deren. Op een veilige afstand achter de auto kwam een 7 kameraad die de spullen verzamelde, het verdeelde met 8 degene die op de wagen was gekropen en daarna gingen 9 ze er mee naar huis. We wisten dat veel van die vrachtau- 10 to's stenen vervoerden voor de bouw van de "Atlantische 11 Muur", de versterkingen die ze aan het bouwen waren 12 langs de Noordzeekust. En dus was sabotage voor ons 13 een kleine bijdrage aan de oorlogvoering. Elke steen die 14 van de wagen was afgegooid was er een minder in de 15 "Atlantische Muur". Elk stukje dat minder in de verdedi- 16 gingswerken werd gestopt zou het voor de bevrijders 17 makkelijker maken om erdoor te komen. Dat was ten- 18 minste onze hoop die ons aanspoorde om er mee door te 19 gaan. Thijs, Jaap en Dirk waren bevlogen saboteurs. Ik 20 veronderstel dat ze een beetje te veel vertrouwen hadden 21 in zichzelf en bij een bepaalde gelegenheid wel erg non- 22 chalant waren. 23 Toen een met stenen gevulde vrachtwagen bij ons huis 24 langs reed sprongen er een paar op en gingen ze aan het 25 werk. De derde was aangewezen als verzamelaar. 26 Misschien maakten ze een beetje te veel lawaai of bleven 27 er iets te lang op, maar de chauffeur stopte en zag de jon- 28 gens met stenen in hun hand. Hij ging achter de jongens 29 aan, maar ze hadden een voorsprong en hun jonge benen 30 waren in staat om voldoende afstand te krijgen tussen 31 hen en de chauffeur en verdwenen in een droge sloot. Ze 32 volgden die tot achter de boerderij waar vader bezig was 33 om aardappels te sorteren om ze te gaan planten. Zonder 34 te haperen kropen de jongens op hun knieën en waren 35 daarna bezig om ook aardappels te sorteren. Buiten 36 adem en fluisterend waren ze in staat om vader te vertel- 37 len wat er was gebeurd voordat de Duitse chauffeur op 38 de boerderij kwam kijken. 39 Vader zei op strenge toon: "Wat wil je?" "Hebt u mis- 40 schien jongens gezien rennend met stenen van mijn wa- 41 gen?" "Nee" zei vader in het Nederlands, "Wij zijn aard- 42 appels aan het sorteren". Hij hield een aardappel 43 omhoog om het te bewijzen. "We hebben geen tijd om 44 naar jouw stenen te kijken". Het Nederlands en het Duits 45 lijken voldoende op elkaar om het te begrijpen. Hij keek 46 nog een keer naar de jongens die ingespannen bezig wa- 47 ren met hun aardappels en ging toen terug naar zijn 48 auto. Ze wisten allemaal dat het op het nippertje was, 49 maar het was niet genoeg om hen te laten stoppen met 50 hun sabotageacties. Iets waar ze zoveel lol aan beleefden 51 en waarmee je bovendien de vijand dwars kon zitten was 52 het waard om het weer te doen. Heel veel mensen op het 53 eiland waren genegen om risico's te nemen in de oorlog. 54 Het was een teken dat ze wel een prijs wilden betalen om 55 op hun grond te mogen blijven wonen. Belangrijker was 56 nog dat het een teken was dat ze zich in feite nooit had- Corrie van Heerwaarden den overgegeven. Toen onze MULO-directeur/ leraar onze klas binnenkwam op een ochtend in september 1944 nam hij ook een dergelijk risico. "Iedereen die zijn fiets heeft neergezet bij het schoolplein moet nu naar bui ten gaan en hem gaan verstoppen in de gang achter het schoolgebouw" riep hij met een gehaaste stem. "De Duitsers komen alle fietsen in beslag nemen." In die tijd hadden de geallieerden België en de zuidelijke provin cies van Nederland bereikt en de Duitsers en N.S.B.'ers begonnen de eerste tekenen van angst te vertonen. Ze ge droegen zich minder overheersend en wraakzuchtig en deden de dingen omdat het moest. Het in beslag nemen van alle fietsen op het eiland was er een van. Door ons te waarschuwen voor die actie zette directeur Steenhuis zijn eigen vrijheid op het spel, zo niet zijn ei gen leven. Zelfs na vier jaar bezetting was men nooit ze ker wie aan welke kant stond. Je kon zo door je buren verraden worden. Tussen de eilanders waren er verra ders die hun sympathie voor de Duitsers geheimhielden en die waren veel gevaarlijker dan de openlijke meelo- Nummer 129, december 2018 Historische Vereniging Texel 3

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 2018 | | pagina 5