5. Opgegraven overblijfselen van de neergeschoten Lancaster. Collectie Andreas Wachtel. De nummers bij de objecten refereren aan de tekst. Bij het neerstorten sloeg het voorste deel van het toestel ruggelings op het strand en brandde direct geheel uit. In de afgelopen 15 jaar werden door Texelse metaaldetector amateur Paul Dekker uit Den Hoorn, de auteur en zijn zoon diverse vondsten op het strand gedaan. Langs de kustlijn binnen het gebied waar het toestel neerstortte konden de afgelopen jaren niet alleen kleine, maar ook grote delen van het wrak worden waargenomen en veilig gesteld. Doordat de kustlijn in de afgelopen 75 jaar nogal is ver schoven, zijn de resten van het wrak nu tussen de eerste en tweede zandbank komen te liggen. Alleen met zeer laag water zijn delen te zien. Bij eb kon in 2014 ook het hydrauliekventiel (1) worden geborgen. De meeste wrak stukken liggen echter een flink eind in zee verscholen on der het zand. (Foto 5). Door de klap van de inslag op het strand werden kleinere onderdelen als de wijzerplaat (2) van de drukregelaar uit de cockpit geslingerd. Ook een deel van het reflex-vizier (3) uit een van de geschutskoe pels verder op het strand gevonden. Met enige regelmaat worden ook druppels gesmolten aluminium (4) en ver smolten beplating (5) aangetroffen. Incidenteel worden stukken uit roestvrijstaal gevonden, die de hitte van de brand ongehavend hebben overleefd. De gesp (6) van een parachute is een dergelijk onderdeel. Als getuige van de bommenvoorraad is een typeplaat van een 'Small Arms Bomb Container (SBC)' (7) en een deel van een brandbom (8) overgebleven. Het meeste wordt echter de door de hitte ontplofte 0.303 bordmunitie gevonden in de vorm van verwrongen messing hulzen (9). Bij het neerstorten moet een fors deel van de munitie nog aan boord zijn ge weest. De zeldzaamste vondsten zijn uniformstukken van de bemanning zoals knopen van het uniform (10), een rits (11), een messing drukknop waarmee de leren piloten- helm aan het zuurstofmasker werd bevestigd (12) en een stekker van de boordcommunicatie (13). De geschiedenis en de vondsten zijn wrange getuigen van een nacht uit een lange bittere oorlog, die voor de Britse bemanning op 26 juni 1943 bij het nu zo vredige strand bij Paal 8 een einde vond. Om verder te lezen: Operations Record Book (ORB) No.57 Squadron; Loss Card 25.6.43, ED943. Interview door Andreas Wachtel met Martin Drewes, 20.05.2009. Dijk, B. van, 2000. Het verhaal achter de grafsteen, Texel. Holmes, H., 2001. Avro Lancaster, second edition, Airlife. Londen. Jansen, A. A., 1976. Wespennest Leeuwarden, deel II, 2e druk, Baarn. 14 Historische Vereniging Texel Nummer 128, augustus 2018

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 2018 | | pagina 16