1. Schilderij door Keith Aspinal met boven het eiland Texel de neerstortende Lancaster en daarboven de Messerschmitt. Zoals gebruikelijk stegen de nachtjagers van de Luftwaffe op om naar de inkomende bommenwerpers te speuren. Op de militaire vliegkampen Leeuwarden en Bergen (NH) stonden de bemanningen van zeven jagers klaar voor vertrek. Kort na middernacht vlogen de eerste Messerschmitt Bf 110 jachtvliegtuigen naar hun operatio nele zones. Deze waren bekend onder de militaire namen 'Himmelbettstellungen (Hemelbed-stellingen) Salzhering, Hering, Zander, Tiger, Eisbar, Löwe und Schlei'. „Himmelbett" was de naam voor een radar luchtafweer- systeem van de Luftwaffe, een ketting van radarstations van Frankrijk tot in Denemarken met overlappende zoek- gebieden. In het centrum van het bereik van de radar om Texel lag de stelling met de schuilnaam Salzhering (zoute haring). In elk van de zones was een nachtjager actief. De nachtjager steeg elke nacht op voor patrouille in het ge bied, ongeacht of er geallieerde aanvallen werden ver wacht. Wanneer de radarcontrolepost vijandelijke activi teit waarnam, werd de jager naar het doel geleid totdat het de bommenwerper zelf in het vizier kreeg of het op de eigen boordradar verscheen. Het Bomber Command hanteerde de tactiek om in korte tijd veel bommenwerpers door een klein gebied 'the bom- berstream' over de Duitse kustverdediging te laten vlie gen, in plaats van over een wijd verspreid gebied het be zette Europa binnen te komen. De Duitse luchtafweer werd zo overrompeld en het aantal verloren vliegtuigen daalde. Echter, in de zones waar meer bommenwerpers dan gemiddeld binnenvlogen, werden de patrouilles op gevoerd. Zo werden tevens bemanningen van Denemar- ken naar Leeuwarden gehaald om boven de Wadden het gat te dichten. Eerste luitenant Martin Drewes was zojuist overgeplaatst uit Denemarken toen het in de nacht van 25 op 26 juni tot inzet kwam. Samen met zijn kapitein Hans-Joachim Jabs was hij de zone „Salzhering" binnengevlogen. Kapitein Jabs vloog op een hoogte van 5.000 m, Drewes iets lager. Als de bommenwerper de voorgaande nacht door de cor ridor was gevolgen, was er niets gebeurd. Deze nacht zou echter anders verlopen. Kapitein Jabs kreeg de bewuste nacht van de radarpost een doel aangewezen. Om 02.40 u schoot hij boven Den Helder de RAF Halifax II JB843 uit de lucht die neer stortte bij Breezand. Vervolgens kreeg Drewes een doel aangewezen, een bom menwerper op de terugweg van een aanval op Gelsen- kirchen. Dit was de viermotorige Lancaster III ED943 (DX-T) met als piloot Luitenant Dougal Hamish Reid en zijn bemanning. Drewes naderde laag van achteren de bommenwerper en vuurde vanaf 50 m afstand met vier zware machinegeweren. Dit was de beruchte dode hoek van de Lancasters. Hij richtte op de linker vleugel tussen de motoren daar waar zich de brandstoftanks bevinden. De Lancaster vloog direct in de brand en stortte in een spiraalvormige vlucht neer. (foto 2) Het luchtgevecht speelde zich boven Texel af. De bom menwerper vloog brandend over Den Hoorn, waarna Reid nog een noodlanding op het Noordzeestrand bij Paal 12 Historische Vereniging Texel Nummer 128, augustus 2018

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 2018 | | pagina 14