I Si Jan van r s T 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 Eerbetoon aan een roeiredder Cor de Wolf Jan van Loo (1909-2007) Roem Op de algemene begraafplaats in Oosterend ligt een zwerfkei als grafsteen. Op het plaatje een roeireddingboot met daarboven Jan van Loo roeiredder KNZHRM. Het intrigeerde mij. Wie was deze man? Had hij meegeholpen aan spectaculaire reddingen? En was hij misschien gedecoreerd? Alleen al het woord roeiredder, dat in geen enkel woordenboek te vinden is, had mijn belangstelling. Wie waren deze onverschrokken kerels, die met gevaar voor eigen leven zeelui probeerden te redden die door stranding van hun vaartuig op de kust of op de beruchte Haaks- en Eierlandse gronden hun Waterloo vonden? ft. J. L W1 j t Grafsteen Jan van Loo op Algemene begraafplaats Oosterend (foto Ineke Vonk-Uitgeest) Roeireddingboten In het verleden was men minder begaan met het lot van de in nood verkerende schepelingen. Door grote ar moede en gebrek aan bouwmateriaal waren de kustbe woners meer geïnteresseerd in de lading van de schepen die zich in een hachelijke situatie bevonden. Rond 1800 vond er toch een verandering van de mentali teit plaats. Martinus Langeveld, schout en strandvonder, bracht een brief aan de Domeinen in de gemeenteraad ter sprake. Daarin merkte hij op dat overheid en wetgever alsmede de reders meer oog hadden voor de lading in plaats van voor de bemanning. Hij pleitte ervoor om langs het strand enkele vaartuigen te plaatsen om schip breukelingen te redden. Het duurde nog enkele jaren voordat dit officieel geregeld zou worden. In 1824 werd de Noord- en Zuid Hollandsche Reddingmaatschappij opgericht. De aanleiding was de bij Huisduinen gestrande brik 'De Vreede'. Waarbij zes van de zeven redders bij de reddingspoging verdronken. Den Hoorn kreeg in 1825 als eerste op Texel een roeired dingboot, een zogenaamde Groenlandse sloep. In de ja ren daarna kwamen op Texel diverse reddingstations. De Koog opgericht in 1850, De Krim in 1854, de vuurtoren in 1874, Oudeschild in 1910 en in De Cocksdorp 1912. Tegenwoordig zijn er nog drie reddingsstations op het ei land te weten: De Koog, De Cocksdorp en Oudeschild. Roeireddingboot bemanningsleden verongelukt De reputatie van de zeewaardigheid van de Groenlandse sloep was niet best. Er waren al diverse ongelukken mee gebeurd waarbij roeiredders door verdrinking om het le ven kwamen. Drie roeiredders van station De Koog zijn in de loop der jaren bij reddingsacties en oefeningen om het leven gekomen. De roeireddingsloep uit De Koog werd bemand door visserlui, vletterlieden en soms ook landrotten uit Oudeschild. 6 Historische Vereniging Texel Nummer 127, juni 2018

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 2018 | | pagina 8