1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 54 de vrijstaande klokkenstoel met twee luidgangen in de 55 Hoornder toren. De hoogte is 6,20 meter. De klok van Ricout Butendicc in Den Hoorn De Hoornder toren is opgetrokken uit gepleisterd en wit gekalkt metselwerk. Het metselwerk reikt tot ca. 20 me ter, bekroond met een spits van 10 meter. De basis wordt gevormd door twee zware steunberen aan de noord- en zuidzijde. Aan weerzijden van de scheidingsmuur tussen de beren is aan de binnen- en buitenzijde een nis ont staan. Via een uitwendige trap in de kerkruimte betreedt men de eerste torenruimte waar ooit het torenuurwerk stond. Thans staat er een motorwijzerwerk en een motor slagwerk in het oude uurwerkkabinet. De wijzerwerken met de vermelding "Addicks" doen vermoeden dat dit Amsterdamse bedrijf hier ooit een torenuurwerk plaat ste. De volgende ruimte wordt geheel ingenomen door een taps toelopende vrijstaande klokkenstoel met twee luidgangen. De basis van de eikenhouten constructie is 300 x 230 cm en de hoogte tot aan de drie lagerbalken be draagt 620 cm. De constructie is fraai en in goede staat. De hand van de restaurator is evenwel duidelijk te her kennen. De enige klok die de toren rijk is hangt in de oostelijke, grootste luidgang van 81 cm. In de westelijke kleine luidgang (68 cm) steekt de hamertrekker van de uurslaghamer en staat de luidmotor; de veronderstelling is wel gerechtvaardigd dat de stoel ooit plaats bood aan twee luidklokken. Sporen en archivalische bronnen hier omtrent ontbreken. Ter hoogte van de klok zijn aan elke zijde twee galmgaten met elk drie regenborden uitge spaard. Het oostelijke galmgat steekt juist boven het hoge kerkdak uit. De klok van Ricout Butendicc doet door zijn ontstaans proces - uit de hand gevormd aan de horizontale spil - archaïsch aan. Een groter verschil met de werkstukken van zijn broer Steven is niet denkbaar. Tussen twee onre gelmatige parallelle lijnen staat het opschrift: "AVE MARIA GRACIA PLENA DOMINUS TECUM" (wees gegroet Maria vol van genade de heer is met u), ge opend en afgesloten met wijdingskruisje. Daaronder bo ven aan de flank: "RICOUT BUTENDICC FECIT" (Ricout Butendicc maakte mij). Ook zijn naam wordt geflankeerd met twee kruisjes. Het gietjaar ontbreekt, maar op grond van de reeds geschetste omstandigheden moet het giet- jaar tussen 1444 en 1448 liggen. Fehrmann en Besemer geven een passende omschrijving van de belettering, die hier integraal weergegeven wordt: "De gotische minuskels zijn opvallend breed van voorkomen. Dit wordt onder meer veroorzaakt door het feit dat de stokken van de letters zoals b, l, p, ect. zodanig ingekort zijn dat er na genoeg geen verschil in hoogte is met de overige letters". Verdere versieringen ontbreken op de klok en op de zes- lobbige kroon. De grootste diameter is 75 cm en het ge wicht zou 280 kg bedragen. De klank is onbestemd, maar met wat goede wil kan een hoge b1 gehoord worden. In 1999 is de klok door Klokkengieterij Eijsbouts gelast. Op de onversierde flank zijn de laswormen weggeslepen maar bij de belettering en op de kop zijn de lassporen nog te zien onder meer bij het woord "RICOUT". 1 Ondanks deze kwalificaties was Ricout Butendicc toch van 2 enige betekenis in de ontwikkeling van de klokkengiet- 3 kunst, want op twee klokken vermeldde hij naast zijn 4 naam ook zijn werk- en woonplaats. Zo lezen wij op de 5 klok in de Abdijkerk van Rijnsburg uit 1444: 6 "RICOUT BUTENDICC MAECTTE MI TOT UUTT- 7 RECHT SO WOENT HI". 8 Slechts drie klokken van Ricout resten ons nog. De eerder 9 genoemde klok van Rijnsburg met naast de opmerkelijke 10 vermelding van zijn woonplaats een bezwerende spreuk: 11 "LAUDO DEUM VERUM VOCO PLEBEM CONGREGO 12 CLERUM DEFUNCTOS PLORO FUGO PESTEM FESTA 13 DECORO" 14 (Ik loof den waren God, ik roep het volk, ik verzamel de geeste- 15 lijkheid, ik beween de doden, ik verdrijf de pest, ik luister de 16 feesten op). De overige twee klokken, in Hoorn(- 17 Oosterkerk) en in Den Hoorn Texel (Hervormde Kerk) 18 zijn voorzien van het "ave maria" randschrift. 56 (foto Phili Abbenes) 22 Historische Vereniging Texel Nummer 127, juni 2018

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 2018 | | pagina 24