öiplorru tn.e. pr Vet. J.Bii r f" <J !*- 4 t JÈmjkalL den X1 /«/#£S Hoe dan ook, iedereen slaagde. De diploma-uitreiking was wel heel authentiek, want alle geslaagden werden door mijnheer en mevrouw Stark bij hen thuis uitgeno digd. Daar overhandigde onze bijenleraar ons echte di ploma's en dronken we mede, gemaakt door Stapensea! Mede is honingwijn. Deze feestelijke bijeenkomst zal ik nooit vergeten. Het was allemaal zo vrolijk en ongecom pliceerd en huiselijk, heerlijk! Wie ik uit die tijd ook goed herinner, is mevrouw Blom- Brücher, die door een ongeluk niet meer kon lopen en toch bijen hield, hierbij trouw terzijde gestaan door Mijnheer Stark. Ze schreef ook lange tijd de notulen, mooie, handgeschreven pagina's. Haar handtekening staat ook op onze diploma's. CURSUS BIJENTEELT :r='js van 1 lV t- VV Jo 11 fjj- 6 ia-Ji a :r.ce te uitgereikt, ten bewijze, det iHf/zij he) onderwijs aan ce bovenvermelde je r-2 Qft'is het in de Rijksv&orsehrHten voo' de subsidiering van land- en tuinbouw- cu-scBsen vastgestelde *nodel-leerplan beefi gevo-gd en het daaraan verbonden «Karren rie? cevolg heeft afgelegd. **"z. i; -ET BESTUUR 3E* ORGANISATIE Kru HET H©©W/DE LERAAR VAN DE CURSUS: :e INSPECTEUR van het landbouwonderwijs, A r -A. F* 4 c o--r ZrA^./ i yo Ar J7**4 b.' 5"ArV n*r/Fr/ <vzv_ c ï- 'T't j Ar a Ce- TT, r A&cr Al gauw arriveerde de heer Stapensea aan onze Oude Kamp-deur en zei, eigenlijk wel heel erg terecht: "Je hebt nu examen gedaan, maar het komt op de praktijk aan, dus ik breng je twee kasten met bijen en ga maar begin nen!" Dat was een echte schrik. Door de jaren heen heb ik het bijenhouden enigszins onder de knie gekregen, maar 100 handig ben ik nog steeds niet! Het was verder wel een 'probleem' hoe ik toch iets van het geleerde en interessante van de bijen bij de leerlingen binnen kon brengen. Dat gebeurde meestal aan het einde van het schooljaar, bij die laatste schooldagen, waarbij je de leerlingen alleen maar in toom moest houden. Ze wis ten al of ze over waren of niet en met de school waren ze nu wel helemaal klaar. Dat was het mo ment dat ik met de bijen kwam. In het klaslokaal deed ik m'n bijenpak aan, de leerlingen gniffelden en wisten niet goed wat ze er mee aan moesten. Dan kwam het moment dat ik de bijenpijp aanstak. "Je mag niet roken in school" kwam het saaie commentaar. "Oh", zei ik dan, "maar ik rook ook helemaal niet, ik blaas alleen maar door de bijenpijp en boven dien zijn het houtkrullen die zich in de pijp bevinden." Dat was niet helemaal waar, want in mijn beginjaren moest ik 'Van Nelle, half zwaar' in die pijp stop pen. Het grappige is natuurlijk, dat de scholieren nooit zo oplettend waren als tijdens deze lessen! Min of meer idioot waren de tochten om de bijen weg te brengen naar de toen nog oogstbare Lamsoorhoning (een delica tesse). Daartoe gingen mijn man en ik naar Hoeve Dordrecht, met auto en aan hangwagen met bijenkasten. We moesten de bijenkasten over het prikkeldraad van het SBB-terrein tillen en door de duinen naar een vallei lopen, waar de kasten (van SBB) geplaatst mochten worden. Een waanzinnige opgave, eerst 15 kilo gram kast over dat prikkeldraad hijsen en dan in het halfdonker (bijen moeten min of meer in de nacht verplaatst wor den), kasten door die duinen te sjouwen, waarbij je geregeld met je voeten in een konijnenhol bleef hangen. Vanuit de bij enkasten steeg onafgebroken een zware, zoemende toon op, een teken dat ze heel nijdig waren en als een kast open zou gaan, ze met grote steekdrift tevoorschijn zouden komen. Heden ten dagen zou SBB zulke tochten ook niet meer toe staan. Bv/, v^O Nummer 126, maart 2018 Historische Vereniging Texel 11

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 2018 | | pagina 13