Ouwe Sunderklaas op Texel De kleine kinderen hebben op Texel 5 en 6 december hun eigen Nieuwe Sunderklaas, maar de ouderen vieren het feest een week later, op 12 december als Ouwe Sunderklaas. Dat is op dezelfde dag als in het westen van Zweden St. Lucia vereerd wordt en in heel Scandinavië de julfeesten worden ingezet met ommegangen van St. Lucia. Ouwe Sunderklaas is op Texel niets anders dan een lustige en jolige carnavalsavond. In de anders zo stille dorpsstraten verschijnen mensen in allerlei wonder lijke en fantastische kostuums en het plezier laait op bij het zingen van het populaire Ouwe Sunderklaasdeuntje Ouwe Sunderklaas gaat nooit verloren, Falderalderiere, Falderalderare, Ouwe Sunderklaas gaat nooit verloren, Falderalderalderom! Sinds burgemeester Strick van Linschoten een dertig jaar geleden alle Texelse jonge harten op één slag veroverde door het ooit verboden (maar toch in het geheim ge vierde) Ouwe Sunderklaasfeest in ere te herstellen, wordt dit feest met het jaar drukker gevierd. Het brengt de midwintervreugde naar buiten.. En de jonge meisjes ma ken ieder jaar meer werk van hun Ouwe Sunderklaaspakje, zodat de verbaasde bezoeker op de avond van 12 december omringd wordt door prachtige Sinterklaasfiguren, zoals geloof, hoop en liefde, zon, maan en sterren. Daarnaast treden op Ouwe en Nieuwe Sunderklaas ook tal van folkloristisch hoogst merkwaardige figuren op. Daar zijn bijvoorbeeld de vele gemaskerde Sunderklazen die grote en kleine bellen dragen, die ze onophoudelijk laten rinkelen terwijl ze met kettingen, blikken en em mers een heidens lawaai maken. Voor de Texelse kleine Sunderklaasjes begint de pret op 5 december tegen vijf uur 's middags. De jongens en meis jes zijn onherkenbaar verkleed, meestal als oude manne tjes en vrouwtjes, als clown en schoorsteenvegers, harle kijns en rovers. De meiskes wandelen in lange rijen door de dorpsstraten, voortdurend maken ze grappen en rate len met hun mirletons.3 Overal worden de kinderen ge trakteerd op speculaas en sukkela. Ze praten dan met hoge stemmetjes en proberen angstvallig te voorkomen om herkend te worden. Steeds blazen ze op koehoorns. Dat is ook typerend voor de midwinterommegangen el ders in Europa. Zo rond een uur of zeven komen op Texel plotseling angstaanjagende figuren op straat, uitgedost in jutezak ken. Ze slepen rinkelende kettingen achter zich aan en vegen met geweldige bezems de straat schoon. Er klinkt angstig kindergeroep "De streetfegers, de streetfegers!" en in een mum van tijd zijn de straten leeg. Daarna ko men de grote sunderklazen van alle kanten de straat op. Ze zijn wonderlijk gekostumeerd en zwaar gemaskerd, want de grootste schande is om als Sunderklaas herkend te worden. Deze zonderlinge Texelse streetfegers zien we in Nes op Ameland als baanvegers en ook in de Engelse Mummingplays onder andere in Yorkshire en Berkshire. En het geweldige getoeter op koehoorns heeft op Texel dezelfde magische kracht als het hoorngeschal van de Guisers in Staffordshire, die op hun ommegang zingen "Will you follow? Will you follow? To the sound of the merry, merry horn?". Op Ouwe en Nieuwe Sunderklaas klinkt op Texel steeds het eentonig geroep "Zeebanket, Zeebanket!" van de Sunderklazen die venten met viskoppen en dooie krab ben. Het Sunderklaas spelen op Texel herinnert aan de oude mysteriespelen die rond midwinter in uithoeken van Engeland en de Alpenlanden worden opgevoerd. Ook daar treedt de Keezentrekker op, een potsierlijke figuur met kwakzalverallures. Sjoerd Kuperus tekende er een, gewapend met nijptang en blazend op zijn koehoorn. Op de achtergrond tekende hij het typische openlucht Sinterklaasspel "de Burenruzie". Ook de barbier is altijd van de partij. Voortdurend dreigt hij met een angstaanja gend groot scheermes, terwijl hij in zijn arm een emmer zeepsop draagt. Met een grote kwast probeert hij ieder een die in de buurt komt in te zepen. En dan is er de boeienkoning of de man in berenvel, die op Texel door zijn opdringerige en aanhalige lie&ozingen de meisjes schrik aanjaagt. Die beer vinden we in dezelfde functies terug in de oud-Engelsche Mumming- en Christmasplays en in de bijna vergeten Tiroler Nikolausspiele. Als Erbsenbar neemt hij deel aan sinterklaasommegangen in Pommeren. Maar ook ingrijpende gebeurtenissen elders in de wereld werden gespeuld. Sjoerd Kuperus herinnerde zich dat in de Transvaalse oorlog een wagen op Texel rondging waarop een vierkante linnen tent gebouwd was. Door een kijkgaatje was een miniatuurslagveld met zandkop- jes en papieren soldaatjes in gevechtsformatie te zien. Een ander jaar, toen er op Texel een vissersschuit op het strand was vergaan, trok men op Sinterklaasavond met een wrak door de straten terwijl, onder het zingen van een toepasselijk lied, geld voor de achterblijvende gezin nen werd ingezameld. Nog een interessant restant van een oude midwinterhandeling vinden we op Texel in de befaamde voorstelling van de burenruzie. Op Sinterklaasavond werd daar meermalen in optocht een wit linnen huisje rondgedragen. Wanneer met kettingge- rammel en hoorngeloei genoeg nieuwsgierigen bijeen waren, begon het spel. Daarin werden dorpse toestanden op vaak ongezouten wijze over de hekel gehaald. Nog herinneren vele Texelaars zich hoe eens op een Sinterklaasavond het ongelukkige huwelijksleven van de dorpsbarbier gespeeld werd. Eerst zag men de bewuste man, die zoveel mogelijk leek op het werkelijke slachtof- 3 Kammetjes met een dun papiertje eroverheen, later een shagvloeitje Nummer 121, december 2016 Historische Vereniging Texel 15

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 2016 | | pagina 17