Zij filmden toen - voor later... Harry de Graaf Nostalgisch filmfestival in komend najaar Filmen was een dure hobby. Voor de oorlog ivaren er op Texel nauwelijks mensen die zich ermee bezig hielden, maar in dejaren vijftig werd dat anders. Dat was te danken aan de uit Amerika overgewaaide introductie van de smalfilm van 8 millimeter die mede door massaproductie veel goedkoper was dan het tot dan beschikbare formaat van 16 millimeter. Ook de camera's, projectoren en andere technische benodigdheden werden voor meer Texelaars betaalbaar, maar waren toch nog zo duur dat alleen mensen uit de hogere inkomensklassen eraan begonnen. Daarbij moet je denken aan wat toen 'de middenstand' werd genoemd, huisartsen zoals dokter W. Renout en ambtenaren zoals Jan C. Bruin oftewel Jan Plaatje. Zij filmden alles wat leuk voor later leek, zoals kinderver- jaardagen, bruiloften, strandbezoek de buitenlandse va- kantie, de intocht van Sint Nicolaas of de echte bisschop of zomaar mensen op straat. Dat laatste deed vooral de naar Zuid-Afrika geemigreerde Siem de Waal. Eens per jaar kwam hij naar zijn geboorte-eiland en maakte opna- men van zowat iedereen die hij daar tegen het lijf liep, vooral markante dorpsfiguren met een voorkeur voor de categorie mensen die wat betreft uitstraling en gedrag wat uit de toon vielen. De plaatselijke fotohandelaren wakkerden deze hobby aan en adverteerden: film nu, voor later! Harry de Graaf en Jan C. Bruin bezig met opnamen voor de speelfilm 'De Strooppot' Zelf begon ik met filmen in 1956. Als 16-jarige ULO-scho- lier die van zijn ouders geen zakgeld kreeg, had ik er niet de middelen voor, dus moest ik ervoor werken. Bij boe- ren hielp ik met het op een zetten van bieten en ver- diende daarmee een tientje per dag, wat genoeg was voor het aanschaffen van een zwart-wit filmpje van vier minu- ten. Zo'n filmpje kostte 9,75 inclusief ontwikkelen. De camera ter waarde van f 275,— leende ik van Jan van Wijk, de jong overleden directeur van Langeveld en de Rooij, die in zijn boekhandel in de Parkstraat ook een fo- tohandel exploiteerde. Ik maakte meteen een speelfilm waarin ik zelf optrad, samen met Sieb Breeuwer (zoon van Eef Breeuwer, exploitant van De Oranjeboom) en Sies Siersma (van de gelijknamige drankenhandel in de Binnenburg). Het verhaal 'Nitroglycerine' had een peda- gogische strekking, want het ging over drie Texelse jon- gens die zich bezighouden met het maken en tot ontplof- fing brengen van springstoffen. Daardoor komen ze niet meer toe aan hun huiswerk, zodat ze met een slecht ker- strapport thuiskomen. De film van slechts 12 minuten kreeg een daverend applaus toen hij in 'Casino' voor groot publiek werd vertoond tijdens de foto- en film- avond die het bedrijf jaarlijks organiseerde om de hobby te promoten. Gesterkt door het succes maakte ik in 1957 de veel langere avonturenfilm 'Uranium 235' volgens een verzonnen verhaal dat paste in de koude oorlog die toen volop woedde. Een op Texel gevestigd communistisch complot houdt zich bezig met het doorsmokkelen van uranium naar de Sowjet Unie. Twee jongens weten de ra- diocode van de smokkelaars te ontcijferen en betrappen de smokkelaars als zij een per vliegtuig afgeworpen pak- ket uranium uit zee vissen. Ze schakelen de politie in die de smokkelaars in de boeien slaat en maken zich daar mee beroemd als 'redders van de wereld'. Tal van vol- wassenen werkten aan de film mee, zoals wachtmeesters van de rijkspolitie en burgemeester C. de Koning. Defirma Nauta maakte in 1957 een speelfim over valse mun- ters 'Raadsels rond paal 9 Ook fotograaf Jan Nauta maakte een film in dit genre. 'Raadsels rond paal 9' gaat over op Texel opererende val- semunters die via diverse verwikkelingen hun straf niet ontlopen. 6 Historische Vereniging Texel Nummer 1 1 6, September 2015

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 2015 | | pagina 8