Historische Vereniging Texel
Nummer 115, juni 2015
TX 25
Eelman kocht de BU 86 in april 1950. De aankoop van
een andere hotter was noodzakelijk geworden omdat hij
een aanvaring had gekregen met zijn eigen hotter. De
Texelse Courant van 15 april 1950 berichtte er over:
'Woensdagochtend 12 april heeft op het Marsdiep een
ernstige aanvaring plaatsgehad tussen twee kustvissers.
Doordat schipper J. Eelman van de TX 25 met een kar-
weitje bezig was, lette hij even niet op het roer. Zijn
schuit botste met voile kracht tegen de TX 80 op, die juist
het net overboord zou gooien. De
gevolgen waren zeer ernstig, want
bij de TX 25 werd de gehele kop
in gedrukt, gelukkig boven de
waterlijn. Gevaar voor zinken was
dus niet aanwezig en de schuit
kon op eigen kracht binnenko-
men.
Het is echter de vraag of reparatie
nog lonend is, gezien de slechte
uitkomsten van de visserij. De TX
80 kon met de visserij doorgaan.'
Eelman constateerde al snel dat
reparatie een te kostbare aangele-
genheid werd. Hij keek om naar
een ander schip en het oog viel
binnen een week op de BU 86.
Het schip lag toen al negen maan-
den te koop en waarschijnlijk waren de eigenaars blij dat
ze een koper hadden gevonden.
Een schilderij van de TX toont een hotter met een kajuit
achterop. Als we aannemen dat de BU 86 een 'gewone'
Bunschoter hotter was, moet die kajuit er daarna zijn op-
gebouwd. Begrijpelijk, want een open hotter met bijbeho-
rend roer was op de Noordzee niet echt veilig. Voor een
optimaal gebruik werd er een kajuit opgeplaatst. In die
kajuit kwam een stuurwiel zodat niet de hotter niet meer
in de open lucht bestuurd hoefde te worden. Eelman gaf