Historische Vereniging Texel Nummer 115, juni 2015 TX 25 Eelman kocht de BU 86 in april 1950. De aankoop van een andere hotter was noodzakelijk geworden omdat hij een aanvaring had gekregen met zijn eigen hotter. De Texelse Courant van 15 april 1950 berichtte er over: 'Woensdagochtend 12 april heeft op het Marsdiep een ernstige aanvaring plaatsgehad tussen twee kustvissers. Doordat schipper J. Eelman van de TX 25 met een kar- weitje bezig was, lette hij even niet op het roer. Zijn schuit botste met voile kracht tegen de TX 80 op, die juist het net overboord zou gooien. De gevolgen waren zeer ernstig, want bij de TX 25 werd de gehele kop in gedrukt, gelukkig boven de waterlijn. Gevaar voor zinken was dus niet aanwezig en de schuit kon op eigen kracht binnenko- men. Het is echter de vraag of reparatie nog lonend is, gezien de slechte uitkomsten van de visserij. De TX 80 kon met de visserij doorgaan.' Eelman constateerde al snel dat reparatie een te kostbare aangele- genheid werd. Hij keek om naar een ander schip en het oog viel binnen een week op de BU 86. Het schip lag toen al negen maan- den te koop en waarschijnlijk waren de eigenaars blij dat ze een koper hadden gevonden. Een schilderij van de TX toont een hotter met een kajuit achterop. Als we aannemen dat de BU 86 een 'gewone' Bunschoter hotter was, moet die kajuit er daarna zijn op- gebouwd. Begrijpelijk, want een open hotter met bijbeho- rend roer was op de Noordzee niet echt veilig. Voor een optimaal gebruik werd er een kajuit opgeplaatst. In die kajuit kwam een stuurwiel zodat niet de hotter niet meer in de open lucht bestuurd hoefde te worden. Eelman gaf

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 2015 | | pagina 28