""/litfiltL £&t7$Z^As>; s. 8to 2 M. Jul/ J 8. Een Bunschoter hotter in Texelse wateren A uuoe/o/u tfnat&idoui* A\oS /W.A/ Jut* /■qaxJLbste* /ty&btj+H USl Jt //luimrt Jfoy. Enige tijd geleden stond in de Texelse Courant een overlijdensadvertentie. Dat is in die krant net zo gebruikelijk als in de Bunschoter. Wat opviel in die advertentie was het achtergrondplaatje: een afbeelding van een Texelse Noordzeebotter. Het was de TX 25. Dat deed me eraan denken dat ik ooit in het boek Eb en Vloed met schilderijen en verhalen van Texelse vissersschepen las dat deze hotter afkomstig was uit Bunschoten. Het maakte me nieuwsgierig welke hotter dat eigenlijk was geweest. De gemakkelijk- ste manier om daar achter te komen, is een inzage in het visserijregister zoals dat bij het Visserijmuseum in Vlaardingen in bewa ring is gegeven. Daarna was het raadsel snel opgelost. Het levert een kijkje op in de geschiedenis van een van de vele Bunschoter botters die er in de loop van de tijd zijn geweest. Korte geschiedenis De geschiedenis van de hotter in het Visserijregister gaat terug naar het jaar 1918. In dat jaar liet Jan Riekelt Brands uit Urk een hotter inschrijven in het visserijregister. Het is geen nieuwe hotter want het schip is al in 1908 op een werf in Huizen gebouwd. Waar de hotter in de tussenlig- gende tijd voor is gebruikt, is niet duidelijk. Hoe het zij, de hotter kreeg het nummer UK 22. Met een inhoud van 72 m3 en een lengte van 14.20 m was het een wat grotere hotter. Het was gebouwd als zeilschip, maar in 1920 werd een motor ingebouwd. Met het schip werd zowel op de Zuiderzee als op de Noordzee gevist. In 1935 verkocht Brands de hotter aan zijn plaatsgenoot Jan Post. Bij die gelegenheid werd de hotter omgenum- merd tot UK 120 en kreeg het de naam De Jonge Hessel. Post viste op het IJsselmeer en buiten de Afsluitdijk. Later werd zijn zoon C.J. Post eigenaar van het schip. Jaren later, in april 1948 werd het schip door enkele vis- sers uit Spakenburg gekocht. Dat waren Jan Ruizendaal, Tijmen Zwaan en Klaas Heek. Omdat Jan Ruizendaal de- gene was met de vergunning om te mogen vissen, werd de hotter omgenummerd tot de BU 152. Gevist werd met de kuil en met snoekbaarsnetten op het IJsselmeer. Lang duurde de samenwerking van de drie mannen niet en al in november 1948 werd het schip verkocht. Nu aan Roelof Koelewijn van de Oostsingel en Tijmen Zwaan. Roelof had de vergunning en de hotter werd omgenum merd tot de BU 86. Ook nu duurde de pret niet lang en in juli 1949 werd de hotter te koop gelegd. Op dat moment waren er meer botters te koop en veel animo was er blijk- baar niet voor. Het schip lag een tijd werkeloos voor de wal, wachtend op een nieuwe koper. Die kwam in de persoon van J.C. Eelman van Texel. Gemeente Vaartuigsoort: jGebouwd van: Lettertceken en nummer: Bouwjaar Werf: Cap. vischruim: last; Inhoudsmaten MectbriefvNo. L/0£JL Aimetingen brutoCS.£& m3 nettom3 brutoU30 reg. tonn netto10.98 reg. tonn breed te; iengte holte: omvang Ad^s/. A/) orm-Jo-uAJuujo All-^ne/en. yfrt.i., 996 OTM-uj.y /ft£/6*S/ /QjjJ. Bunkercapaciteit: /.060 Verbruik: xl<LtSnelheid Hoofdbedrijf Nevenbedrijf Plants Soort en plaats van visseherij 6a/</ua. Eigenaar ^(UaOlOlA. Bemanning (met inbegrip van schipper) Geboortedatum Woonplaats Beroep A/l/s Schipper not to/ (MfltvL Geboortedatum o /w U. Q A. 0 Sm- j 1**. Woonplaats 24023 15000 11- 46. Beroep: JtOOla. 24 Historische Vereniging Texel Nummer 115, juni 2015

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 2015 | | pagina 26