""/litfiltL £&t7$Z^As>;
s.
8to
2 M.
Jul/
J 8.
Een Bunschoter hotter in Texelse wateren
A uuoe/o/u
tfnat&idoui*
A\oS
/W.A/
Jut* /■qaxJLbste*
/ty&btj+H USl
Jt
//luimrt Jfoy.
Enige tijd geleden stond in de Texelse Courant een overlijdensadvertentie. Dat is in die krant net zo gebruikelijk als in de
Bunschoter. Wat opviel in die advertentie was het achtergrondplaatje: een afbeelding van een Texelse Noordzeebotter. Het was de
TX 25. Dat deed me eraan denken dat ik ooit in het boek Eb en Vloed met schilderijen en verhalen van Texelse vissersschepen las
dat deze hotter afkomstig was uit Bunschoten. Het maakte me nieuwsgierig welke hotter dat eigenlijk was geweest. De gemakkelijk-
ste manier om daar achter te komen, is een inzage in het visserijregister zoals dat bij het Visserijmuseum in Vlaardingen in bewa
ring is gegeven. Daarna was het raadsel snel opgelost. Het levert een kijkje op in de geschiedenis van een van de vele Bunschoter
botters die er in de loop van de tijd zijn geweest.
Korte geschiedenis
De geschiedenis van de hotter in het Visserijregister gaat
terug naar het jaar 1918. In dat jaar liet Jan Riekelt Brands
uit Urk een hotter inschrijven in het visserijregister. Het
is geen nieuwe hotter want het schip is al in 1908 op een
werf in Huizen gebouwd. Waar de hotter in de tussenlig-
gende tijd voor is gebruikt, is niet duidelijk. Hoe het zij,
de hotter kreeg het nummer UK 22. Met een inhoud van
72 m3 en een lengte van 14.20 m was het een wat grotere
hotter. Het was gebouwd als zeilschip, maar in 1920
werd een motor ingebouwd. Met het schip werd zowel
op de Zuiderzee als op de Noordzee gevist.
In 1935 verkocht Brands de hotter aan zijn plaatsgenoot
Jan Post. Bij die gelegenheid werd de hotter omgenum-
merd tot UK 120 en kreeg het de naam De Jonge Hessel.
Post viste op het IJsselmeer en buiten de Afsluitdijk.
Later werd zijn zoon C.J. Post eigenaar van het schip.
Jaren later, in april 1948 werd het schip door enkele vis-
sers uit Spakenburg gekocht. Dat waren Jan Ruizendaal,
Tijmen Zwaan en Klaas Heek. Omdat Jan Ruizendaal de-
gene was met de vergunning om te mogen vissen, werd
de hotter omgenummerd tot de BU 152. Gevist werd met
de kuil en met snoekbaarsnetten op het IJsselmeer.
Lang duurde de samenwerking van de drie mannen niet
en al in november 1948 werd het schip verkocht. Nu aan
Roelof Koelewijn van de Oostsingel en Tijmen Zwaan.
Roelof had de vergunning en de hotter werd omgenum
merd tot de BU 86. Ook nu duurde de pret niet lang en in
juli 1949 werd de hotter te koop gelegd. Op dat moment
waren er meer botters te koop en veel animo was er blijk-
baar niet voor. Het schip lag een tijd werkeloos voor de
wal, wachtend op een nieuwe koper. Die kwam in de
persoon van J.C. Eelman van Texel.
Gemeente
Vaartuigsoort:
jGebouwd van:
Lettertceken en nummer:
Bouwjaar
Werf:
Cap. vischruim:
last;
Inhoudsmaten
MectbriefvNo. L/0£JL
Aimetingen
brutoCS.£& m3
nettom3
brutoU30 reg. tonn
netto10.98 reg. tonn
breed te;
iengte
holte:
omvang
Ad^s/. A/) orm-Jo-uAJuujo All-^ne/en.
yfrt.i., 996 OTM-uj.y /ft£/6*S/ /QjjJ.
Bunkercapaciteit: /.060
Verbruik: xl<LtSnelheid
Hoofdbedrijf
Nevenbedrijf
Plants
Soort en plaats van visseherij
6a/</ua.
Eigenaar
^(UaOlOlA.
Bemanning
(met inbegrip van schipper)
Geboortedatum
Woonplaats
Beroep A/l/s
Schipper not to/ (MfltvL
Geboortedatum o
/w U. Q A. 0 Sm- j 1**.
Woonplaats
24023 15000 11- 46.
Beroep: JtOOla.
24
Historische Vereniging Texel
Nummer 115, juni 2015