Cp
M JLA,
J£ /dl*.
1b «J
^-O^cCcrTrr oUu j/
a ca-*> - /«/-**_'
<^W~ o-Astx,
Gn^t^U^dU^D.
/l U^
i*S~c7
ir C
lA<jlX jp
-a^?_
3
/r>x*L* r*«rls
AeX.&»<2*^ I
*7 y^*-w-^C lfl~e^'t^-a-^^c^ -J
fe*G-&~c£~os£
e^7.Ct.-i-ise£ <3s7- GL-ast-oC^y S<J
r*7y ly^o-t^u^ s/b
In 1933 werd Kool uitgekocht door Doeksen, die de
dienst met de tot IJsselmeer omgedoopte Terschelling en
schipper Kool voortzette.
De Texelsche Courant van 10 juni 1933 publiceert de
dienstregeling van Noordzeebad Vlieland voor de maan-
den juli en augustus: op dinsdag, donderdag en zaterdag
vertrek van Den Helder 10.15 en van Texel om 11.15 uur
naar Vlieland en Terschelling, op woensdag en vrijdag
van Terschelling om 9 uur en van Vlieland om 10 uur
naar Texel en Den Helder. Gezien de prentbriefkaart
werden de vertrektijden aangepast aan het tij.
Nadat de ss IJselmeer afgedankt was en al enige tijd have-
loos in de haven van West lag, schonk Doeksen de
stoomketel als leerproject aan de Terschellinger zeevaart-
school, opleidingsinstituut van machinisten en stuurlie-
den; diverse leden van die zeevaartschool werden later
zeeloods. En daar zijn we weer terug bij Maarten Noot en
Jan Willem van Duijn, loodsen in het zeegat van Texel.
Wilma Eelmati
1 Boot in Een Eeuw Eigen biz 98/99 en Texelstoom biz 276
De Terschellingh (bron: Boot, Texelstroom)
Nummer 115, juni 2015
Historische Vereniging Texel
15