Door het goud der „Lutine"
Si
45. Texel. Met d« Dageraad near Texel
Inaulo Tekselo. Al la Ineulo
'fUttg. TexeTsche GoU
eld. Teksela ©ateta.
Terschelling en Vlieland nog meer in het middelpunt
der belangslellingBezoekt toch deze wondermooie
eilanden
Groeten van Texel
Met Pmksler*n commur,italic vanuit den IWder p«r ialonboot ,Prln»e» Juliana"
Pinkster 2ondag vtrtrek der» HcMtri 9 uur
Texel 10
Maandag Terachelling 14
Vlieland 15
Kelour le klas f 3,- 2e k as f 2,50.
InUchttftgen Recderi] Doe Men, Terschelling
Agent Luijckx. don Helder
Bakker. Oudeschild
ATTENTIEDe .TOREN VAN BECKERS", het toeslel waarmee straka zal
worden get rat ht dc schttten der HLut»ne" te bergen. kan beide Pinkstexdagen onder
d«9kundige Iciding worden bezichtkgd. Intcressant en leexzaamll
Zoals vaak het geval is, bood het archief van de Texelse Advertentie Texelsche Courant 30 mei 1933 en Heldersche
Courant uitkomst. Daarin prijkte eveneens de adverten- Courant van 1 juni 1933
Van Maarten Noot uit Den Helder ontvingen we deze
prentbriefkaart. Maarten is gepensioneerd zeeloods, was
de leermeester van Jan Willem van Duijn uit Den Hoorn
en gaf op 10 februari j.l. voor onze leden en andere be-
langstellenden een lezing over loodsen in en rond het
zeegat tussen Texel en Den Helder - vroeger en nu.
Ene Jo, logerend in een pension in De Koog, schrijft op 16
augustus 1933 aan een familie in een pension op Vlieland
dat zij komende zaterdag naar Vlieland vertrekt met de
boot van 13.15 vanuit Oudeschild en het tochtje zal onge-
veer 3 Vi uur duren.
Als voormalig loods vraag je je dan af hoe ze voeren. De
route van Oudeschild naar het Posthuis via de Vlakte
van Kerken lijkt onwaarschijnlijk. Voer het bootje vanaf
De Cocksdorp al in 1933? Van Oudeschild via Harlingen
naar Vlieland duurde veel langer dan de verwachte 3 V2
uur. Het alternatief: om de Hengst en de Jack IJst door
het Scheurrak en Inschot naar Oost-Vlieland lijkt waar-
schijnlijker.
Maarten Noot deed al wat voorwerk: In de Helderse
krant van 1 juni 1933 adverteerde Doeksen met een
tochtje op Pinksterzondag per salonboot vanaf Den
Helder en Texel en vervolgens naar Terschelling en
Vlieland, want het goud van de Lutine en de toren van
Beckers lokten. In april plaatste de Texelsche Courant
hiervoor al een aankondiging.
tie van Doeksen. Ook Willem J.J. Boot verschafte infor-
matie in zijn dikke TESO jubileumboek Een Eeuw Eigen
en zijn eerdere Texelstoom. In 1932 had Thijs Reuvers
plannen voor een geregelde dienst Texel-Vlieland in de
zomermaanden. Maar omdat financiele steun uitbleef en
de Maatschappij IJselmeer inmiddels op Vlie voer, werd
dat uitgesteld (Texelse Courant 29 juni 1932). Deze
Maatschappij IJselmeer van beurtschipper Johannes Kool
uit Medemblik voer tussen Texel, Vlieland en
Terschelling met het van Doeksen gekochte ss IJselmeer.
Dat was de in 1883 voor de postdienst Harlingen-
Vlieland-Terschelling van Zur Miihlen gebouwde s.s.
Terschelling, die verkocht werd aan de NV Stoomboot
Maatschappij Texel van de familie A. Dros en tussen 1923
en 1926 incidenteel door TESO gecharterd werd als inval-
ler op de route Oudeschild-Den Helder.1
14
Historische Vereniging Texel
Nummer 115, juni 2015