Door het goud der „Lutine" Si 45. Texel. Met d« Dageraad near Texel Inaulo Tekselo. Al la Ineulo 'fUttg. TexeTsche GoU eld. Teksela ©ateta. Terschelling en Vlieland nog meer in het middelpunt der belangslellingBezoekt toch deze wondermooie eilanden Groeten van Texel Met Pmksler*n commur,italic vanuit den IWder p«r ialonboot ,Prln»e» Juliana" Pinkster 2ondag vtrtrek der» HcMtri 9 uur Texel 10 Maandag Terachelling 14 Vlieland 15 Kelour le klas f 3,- 2e k as f 2,50. InUchttftgen Recderi] Doe Men, Terschelling Agent Luijckx. don Helder Bakker. Oudeschild ATTENTIEDe .TOREN VAN BECKERS", het toeslel waarmee straka zal worden get rat ht dc schttten der HLut»ne" te bergen. kan beide Pinkstexdagen onder d«9kundige Iciding worden bezichtkgd. Intcressant en leexzaamll Zoals vaak het geval is, bood het archief van de Texelse Advertentie Texelsche Courant 30 mei 1933 en Heldersche Courant uitkomst. Daarin prijkte eveneens de adverten- Courant van 1 juni 1933 Van Maarten Noot uit Den Helder ontvingen we deze prentbriefkaart. Maarten is gepensioneerd zeeloods, was de leermeester van Jan Willem van Duijn uit Den Hoorn en gaf op 10 februari j.l. voor onze leden en andere be- langstellenden een lezing over loodsen in en rond het zeegat tussen Texel en Den Helder - vroeger en nu. Ene Jo, logerend in een pension in De Koog, schrijft op 16 augustus 1933 aan een familie in een pension op Vlieland dat zij komende zaterdag naar Vlieland vertrekt met de boot van 13.15 vanuit Oudeschild en het tochtje zal onge- veer 3 Vi uur duren. Als voormalig loods vraag je je dan af hoe ze voeren. De route van Oudeschild naar het Posthuis via de Vlakte van Kerken lijkt onwaarschijnlijk. Voer het bootje vanaf De Cocksdorp al in 1933? Van Oudeschild via Harlingen naar Vlieland duurde veel langer dan de verwachte 3 V2 uur. Het alternatief: om de Hengst en de Jack IJst door het Scheurrak en Inschot naar Oost-Vlieland lijkt waar- schijnlijker. Maarten Noot deed al wat voorwerk: In de Helderse krant van 1 juni 1933 adverteerde Doeksen met een tochtje op Pinksterzondag per salonboot vanaf Den Helder en Texel en vervolgens naar Terschelling en Vlieland, want het goud van de Lutine en de toren van Beckers lokten. In april plaatste de Texelsche Courant hiervoor al een aankondiging. tie van Doeksen. Ook Willem J.J. Boot verschafte infor- matie in zijn dikke TESO jubileumboek Een Eeuw Eigen en zijn eerdere Texelstoom. In 1932 had Thijs Reuvers plannen voor een geregelde dienst Texel-Vlieland in de zomermaanden. Maar omdat financiele steun uitbleef en de Maatschappij IJselmeer inmiddels op Vlie voer, werd dat uitgesteld (Texelse Courant 29 juni 1932). Deze Maatschappij IJselmeer van beurtschipper Johannes Kool uit Medemblik voer tussen Texel, Vlieland en Terschelling met het van Doeksen gekochte ss IJselmeer. Dat was de in 1883 voor de postdienst Harlingen- Vlieland-Terschelling van Zur Miihlen gebouwde s.s. Terschelling, die verkocht werd aan de NV Stoomboot Maatschappij Texel van de familie A. Dros en tussen 1923 en 1926 incidenteel door TESO gecharterd werd als inval- ler op de route Oudeschild-Den Helder.1 14 Historische Vereniging Texel Nummer 115, juni 2015

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 2015 | | pagina 16