De ruwe, diamantvormige inkepingen (Cattrysse Logan, 2012) Was dit een onderdeel van een Vikingschip.... of toch niet? Vol gens een eerste hypothese was dit hout onderdeel van een kiel van een scheepswrak uit de Vikingtijd, dit we- gens de inkepingen aan het binnenboord van het gebogen eind 9 Echter, de C-14 datering door de Universiteit van Groningen resulteerde in drie mogelijkse daterings- peri- oden, waarvan geen enkele overeenkwam met de Vikingtijd1665-1690,1730-1810 en 1925-1955 CE. Na het tonen van een klein houtmonster aan professor Maarleveld dacht deze dat het hout te goed bewaard was om uit de Vikingtijd te stammen. In plaats daarvan sugge- reerde hij dat het hout mogelijk afkomstig was van een in de Noordzee gezonken reconstructie van een Vikingschip. Tot op heden hebben wij echter niet een der- gelijk wrak vastgesteld dat overeen komt met de C-14 da- teringen en in de Noordzee nabij Texel verging. Verder doen ook de bouwkenmerken van het scheeps- hout de auteurs betwijfelen of het stuk hout wel van een Vikingschip kan zijn geweest. Viking scheepsbouw werd getypeerd door een zogenaamde scheepsromp-eerst con- structietechniek. Hierbij werden de spanten niet vastge- maakt aan de kiel van het schip maar enkel aan de gan- gen om zo de laterale sterkte van het schip te verhogen.10 Het Paal 8 hout vertoonde echter verscheidene sporen van zowel metalen - als houten verbindingen, wat sugge- reert dat, indien het hout functioneerde als kiel, er ver- schillende andere elementen aan verbonden waren. Dit zou zeer atypisch zijn voor een romp-eerst gebouwd schip uit de Vikingtijd. Verder leken de inkepingen te ruw en onafgewerkt om als decoraties te worden be- schouwd. Hoogstwaarschijnlijk hadden ze een niet-deco- ratieve functie zoals een markering, gebruikt tijdens de constructie van het schip, of mogelijks zijn ze zelfs het werk van een verveelde matroos. Omdat de Z-vormige las aan het ene einde van het hout geen tekenen van vergrendeling vertoonde, lijkt de kans klein dat het stuk hout een onderdeel van een kiel vormde. Een vergrendelde las is een las waarbij de ver- binding van de twee stukken hout extra verstevigd was door middel van een houten of metalen bevestiging. Het kan echter wel zijn dat de verbinding tussen het gebor- gen stuk hout en het hieraan verbonden scheepshout be- veiligd werd door een zogenaamde valse kiel.11 De valse- kiel hypothese lijkt bevestigd door de aanwezigheid van spijkergaten aan de buitenboord zijde van het hout. Dit suggereert dat er iets werd vastgemaakt aan het buiten boord. De constructie van de kiel zou dan als volgt zijn gegaan: eerst werden de houten pennen ingebracht in de kiel en beveiligd met de deuvels, daarna werd de valse kiel met metalen spijkers vastgemaakt aan de kiel. Het blijft echter de vraag hoe stevig, of zelfs nuttig, een valse kiel zou zijn geweest die enkel met metalen spijkers die niet het hele stuk hout perforeerden, aan de kiel was be vestigd. De valse kiel kon loskomen bij de minste impact, wat een zeer negatief kenmerk lijkt voor een element dat de kiel zou moeten beschermen. Een volgende mogelijkheid is, dat het hout niet een kiel is, maar een zaathout.12 Echter, omdat de deuvels wer den ingebracht in de houten pennen vanaf de buiten boord van het hout (Fig. 4) verviel deze hypothese. De buitenboordzijde van het zaathout zou dan namelijk niet toegankelijk zijn geweest voor het inbrengen van de deuvels tijdens de bouw van het schip. De heer Eelman opperde de mogelijkheid dat het stuk scheepshout de longitudinale versterking geweest kon zijn van het voorste dek van een vikingschip (Eelman, 2013, personal communication). Het hout zou verbonden geweest zijn met de onderzijde van de dekbalken en met de voorsteven (Fig. 5). Tenslotte nemen we de belangrijke suggestie van scheepsbouwer Gerald de Weerdt onder de loep. Hij 9 "..Even the smallest (Viking-era) ships had some carving as decoration" National Maritime Museum 2015 10 Romp-eerst constructietechniek: de constructive van houten schepen kan in twee categorieen worden onderverdeeld. Bij de romp-eerst methode werd de romp van het schip eerst ge bouwd, waama de spanten in het schip werden bevestigd. Bij de spanten-eerst methode was de werkvolgorde andersom, daarbij werden de spanten eerst opgebouwd, waama de gan- gen aan de spanten werden bevestigd. Vaak, maar niet altijd, vertelt de gebruikte methode ons waarop de bouwers de na- druk legden om de stevigheid van het schip te garanderen. De sterkte van een romp-eerst schip lag in de romp, terwijl de sterkte van een spanten-eerst schip op de spanten berustte. 11 Een valse kiel is een scheepshout of verscheidene stukken scheepshout die aan de onderzijde van de kiel werden vastge maakt om deze te beschermen bij stranden van het schip. Dit kon om verschillende redenen gebeuren, zowel bedoeld als onbedoeld. (steffy, 1994 p. 271)) 12 Een zaathout is een scheepshout bevestigd aan de binnen- boordzijde van de spanten, op een lijn met de kiel, om zo sterkte te geven aan de romp van het schip. 10 Historische Vereniging Texel Nummer 1 1 5, juni 2015

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 2015 | | pagina 12