recht was. Het andere eind van het hout was voorzien van een Z-vormige las met twee metalen spijkers.2 Het hout was sterk uitgedroogd en vertoonde geen restanten van spinthout.3 De afwezigheid van spinthout en het feit dat de kern be- waard was gebleven tijdens het vormen van het hout suggereert dat de scheepsbouwer een zo stevig mogelijk stuk scheepshout wou vormen. Het kernhout van een boom, het hout vlak rond de kern, is veel steviger en re- sistenter dan het zachter, saprijk hout aan de buitenzijde van de boomstam.4 5 De meeste verbindingen bestonden uit houten pennen, ze werden langs de gehele lengte van het hout gevonden.6 De pennen hadden een diameter van 2,5 tot 3 cm, waren vastgezet met een enkele deuvel en perforeerden het hout. De deuvels waren ingebracht vanaf de onderzijde van het hout (ervan uit gaande dat de buitenboord of de bodem van het hout de convexe zijde was, en de binnenboord of bovenkant de concave zijde). Hoewel geen duidelijke en regelmatige afstanden werden vastgesteld tussen de pennen, vertoonden ze wel een "zig-zag" patroon. Hierbij bevond de ene pen zich dichter bij de ene zijde, de volgende dichter bij de tegen- overstaande zijde, de derde bevond zich dan weer dich ter bij de eerste zijde en zo verder. Ook werden metalen verbindingen vastgesteld: aan het gebogen einde waren drie omgeplooide spijkers, waarbij een spijker het hout doorboorde. Verder werden verscheidene houten penga- ten geconstateerd met diameters tussen 1,5 en 2 centime ter. Deze pengaten hadden vaak ijzerconcretie om de buitenrand (Fig. 1). Pengat met ijzerconcretie aan de rand (Cattrysse Logan, 2012) Het zig-zag patroon van de houten pennen werd door middel van niet-perforerende ijzeren spijkers herhaald aan de buitenboordzijde van het hout. De doorsnede van het hout vertoont een afgeschuinde vorm aan de buiten boordzijde met aan het einde bij de las een scherpere af- schuining dan aan het gebogen einde. Hoewel de af- schuining bij doorsnede A (zie houttekening) er uitziet alsof het zo gehouwen was door de scheepsbouwer, sug gereert doorsnede B een andere mogelijke oorzaak van de afschuining. De vorm van het hout kan de oorzaak zijn geweest van het uitdrogen van het hout. Bij uitdro- ging buigt het hout weg van de kern omdat de zachtere buitenste cellen van het hout gemakkelijker meegeven dan de cellen van het hardere kernhout. Dit komt door een drukverschil.7 Het gebogen uiteinde van het hout vertoonde een rechte afwerking en deed denken aan een stootvoeg.8 De andere zijde werd voorzien van een Z-vormige las (Fig. 2) met een lengte van een meter veertig, daarbij ontbrak iedere vorm van vergrendeling. De Z-vormige las (Cattrysse Logan, 2012) Verder werden nog verschillende inkepingen vastgesteld op de binnenboordzijde van het hout, aan het gebogen einde. Deze inkepingen vertoonden een ruw afgewerkt diamantvormig patroon (Fig. 3). 3 Spinthout, ook wel "jong hout"genoemd, is de buitenste lag van een boomstam, het verste weg van de kern. 4 Kernhout bevindt zich rond de kern in een boom en is om- ringd door saprijk, jonger hout. Kernhout is resistent tegen water en wordt daarom voor scheepsbouw gebruikt. 5 {The use ofresinous heartwoodensured that boats were as light as possible, and prevented them from being saturated with water"(Godal 1995, p 271) 6 Een houten pen is een houten spijker, die gebruikt is als ver- bindingsmiddel. De pennen werden in een gat, gemaakt in het hout, ingebracht en werden dan soms verzekerd door een wig of door een of meerdere kleine stukjes hout in de houten pen te slaan. 7 "Pressure differences between young wood and trunk wood are evident when cleaving. The two halves of a log will there fore warp away from the pith." (Godal 1995, p 274) 8 Een stootvoeg is een eenvoudige verbinding tussen twee stuk- ken hout, waarvan de uiteinden loodrecht op de lengte zijn ge- sneden (Steffy, 1994, p 268) Nummer 115, juni 2015 Historische Vereniging Texel

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 2015 | | pagina 11