Een bijzonder relatiegeschenk Niet zo lang geleden kocht ik in een Friese rommelschuur een aquarel van Adrianus Blok van der Velden. De prijs was die van de lijst. Een wat vergeelde -Slufter, Texel 1957, linksonder gesigneerd in keurige blokletters. 'Blok' schildert een ongecompliceerde kleurrijke wereld waar de zee nooit ver weg is en de duinrozen permanent bloeien. De Slufter, de duinen, de karakteristieke boeten, alles ademt nostalgie in zijn werk. Zo ging hij de boeken in als de 'schilder van Texel voor de ruilverkaveling'. Nog altijd geldt hij als de bekendste schilder van het Texelse landschap.1 Minder bekend is zijn donkerder Drentse werk. Hij was een van de ruim zevenhonderd Texelaars, die eind 1944 op last van de Duitsers in Assen belandden. Blijkbaar vond hij ook hier de rust om zich terug te trekken en te tekenen. Met houtskool of inkt. Soms legde hij zijn ploeterende eilandgenoten vast, maar de meeste energie stak hij in het Drentse landschap zelf. Net als op Texel tekende hij ook hier weer boerderijen en schuren zonder veel menselijke activiteit. Vernieuwend was het allemaal niet, prettig om naar te kijken wel. Zijn creativiteit in bezettingstijd leverde de gemeente Assen en het Drents Museum een flinke collectie tekeningen op. In 1995 - vijftig jaar na de bevrijding - schonk de gemeente Texel een groot aantal van deze Drentse tekeningen aan de gemeente Assen, waar ze nog steeds de muren van het stadhuis sieren. Een relatiegeschenk als blijk van waardering voor de steun aan haar bevol king destijds. De tekeningen zijn behalve decoratief vooral historisch interessant. Tenslotte vormen ze een bijzondere documentaire bron over de oorlogsgeschiedenis van Assen en omstreken.2 Toch was niet iedereen even enthousiast over de tekenkunst van Blok. Eilandgenoten vonden het vreemd dat hij de kans kreeg te te kenen, terwijl anderen moesten graven en spitten. Dwangarbeid en tekenen gaan over het algemeen toch moeilijk samen? Waarom toen wel? De dossiers over de familie Blok van der Velden in het Centraal Archief Bijzondere Rechtspleging in Den Haag geven een antwoord op die vraag.3 Drentse oorlogstekeningen van Ad Blok van der Velden Oorlogsparadijs Blok volgde in 1932 de avondtekenschool in Dordrecht en in 1936 even de Academie voor Beeldende kunsten en Technische Wetenschappen in Rotterdam. Al vroeg besloot hij dat hij van het schilderen zijn beroep wilde maken. In 1938 reisde hij na het huwe lijk met zijn vrouw Ietje (de Amsterdamse Rianne Toja de Meijere, 1916-2010) naar Nice. De aanstaande oorlog bracht hem naar Texel: 'lk had Texel voor het eerst ontdekt in 1934 tijdens een vakantie. Vanwege oorlogsomstandigheden werd mij aangeraden mijn tweejarig verblijf in Nice te beëindigen. Terug in Holland leek Texel mij een uitstekend alternatief. In au gustus 1940 kwam ik, Adrianus Blok van der Velden, met Ietje op Texel wonen, 'onder de kant' tegen de duinen, aan het slag naar paal zeventien.4 In de winter maanden woonde het pasgetrouwde stel een poosje op de bovenverdieping van het monumentale pand van Teekengenootschap Pictura in zijn geboorteplaats Dordrecht, waar zijn ouders woonden. Snel daarna liet hij zijn Dordtse Pictura-leden achter zich en ontwikkelde zich op Texel tot autonoom kunstenaar. Bloks streven om van zijn schilderkunst te leven, leek ge durfd, zeker in oorlogstijd. Daar stond tegenover dat hij van huis uit kritiekloos werd gesteund, zoals blijkt uit een passage in een brief van zijn ouders uit 1941: 'Fijn hé Ad, dat je weer zulk mooie schilderijen maakt en dat jullie nu zoo gezellig wonen. Wat een mieters naai- doosje is dat op tafel staat en die stoeltjes en tafel...alles is even gezellig Met veel genoegen vernemen we, Ad, dat je geheel geestelijk en lichamelijk in de natuur onder dompelt. Ja dat is 't ware voor den mensch die zich daar- mee één wil voelen en haar geheimen wil ontsluieren. De foto van het schilderij dat je ons gestuurd hebt, bewijst wel dat je op den goeden weg bent. Je hebt alles zuiver bekeken en goed weergegeven, zonder foefjes'. Op basis van de bescheiden briefwisseling uit 1941 en 1942 is de familie Blok van der Velden te omschrijven als een hecht, arm en pro-Duits gezin. Vader werd in 1940 lid van de Nationaal Socialistische Beweging, moeder al veel eerder. Ook Ad was al in 1931 lid. Een paar jaar later bedankte hij omdat hij er naar eigen zeggen geen sympa thie meer voor had. Wel trad hij in 1942 of 1943 toe als lid 1 Met dank aan: Herman Bakker (galerie Klif Art, Den Hoorn), Bram van Dijk (Luchtvaart en Oorlogsmuseum Texel, De Cocksdorp), Gelein Jansen (Historische Vereniging Texel. Den Burg), Joop Jokshorst (Drents Archief, Assen) en Carola Steenbergen (Drents Museum, Assen). 2 Niet voor niets prijkt dan ook een van die tekeningen van Blok van der Velden op de omslag van het boek van Anne Hacquebord, Port Natal vice versa, ervaringen van een strafge- vangene, Dokkum 1992 3 Het betreft de dossiers uit het Centraal Archief Bijzondere Rechtspleging CABR (2.09.OS9) en het Nederlands Beheersinstituut NBI (2.09.16) in het Nationaal Archief in Den Haag: CABR 33162 (Trib Dordrecht 121, Wouter B vd Velden), CABR 83131 (PRA Dordrecht 973, Wouter B vd Velden), CABR S6837 (PRA Apeldoorn 2985, Wouter B vd Velden), NB136676, Wouter B vd Velden), CABR 109410 (PF Den Haag11992146, E vd Graaf), CABR88378 (PRA Dordrecht 2531, E vd Graaf), CABR S6887 (PRA Apeldoorn 2986, E vd Graaf), CABR 109593 (PF Den Haag 12868/46), hierbij gevoegd PRA Dordrecht 3890, AD B vd Velden) 4 De boerderij 'Uit en Thuis' nabij het huidige Ecomare is een her bouwde versie van de boerderij die in de oorlog is verwoest. Nummer 114, maart 2015 Historische Vereniging Texel 11

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 2015 | | pagina 13