L A iV l> V G It II I! IZ E It S NOOltltAMF.ItlKA. ADA VAN HOLLAND. Het vice-consulaat van het Duitse keizerrijk op Texel MAR "Ik heb een vreemd schilderij in een houten lijst. Wat is het eigenlijk?" Die vraag van Arnold Langeveld stond aan de wieg van dit artikel. Toen Arnold eerst een foto mailde van zijn schilderij en ik het vervolgens in het echt zag, bleek dat het wel een handgeschil- derde olieverfop paneel was, maar geen schilderij: onder het wapen van de Duitse Keizer met aan weerszijden een wildeman als schilddrager staat Kaiserlich Deutsches Vice-Konsulat zu Texel. Dit diende om iedereen die dat aanging te laten weten: hier is het Duitse vice-consulaat op Texel gevestigd. En met dezefoto begon de korte speurtocht naar het verhaal achter dit ingelijste paneel. Bruno Bok, een man met handelsgeest Willem Henri Bruno Bok was een van de zoons van de Texelse notaris en advocaat mr. Willem Bok, die met zijn familie door de doopsgezinde dominee Huizinga op soms onbarmhartige wijze werd geportretteerd in diens dagboeken. Bruno Bok werd geboren in 1838 in Den Burg. Evenals zijn negen jaar oudere broer Willem Jan Hidde Bok zou hij notaris worden, maar voor dat zover was, gaf hij al blijk van handelsgeest. In mei 1858 verleende vader Bok handlichting aan Bruno Bok om het beroep van makelaar uit te oefenen.1 Die toestemming was nodig omdat Bruno Bok minderjarig was, hij was toen pas 19. Een half jaar later benoemde de Texelse gemeenteraad hem tot makelaar in alle vakken. Vervolgens verschijnt zijn naam regelmatig in de pers als W.H. Bruno Bok Co., scheeps- makelaars op Texel.2 Drie jaar later duikt zijn naam op als agent van de NV Ned. Hypotheekbank te Amsterdam en in 1862 is hij verzekeringsagent voor de Nederland- sche Maatschappij van Onderlinge Verzekeringen op de Binnenvaart, slaagt voor zijn laatste notariele examen en komt als kandidaat-notaris op het kantoor van zijn vader Willem Bok in Den Burg.3 In de nieuwjaarswensen op 1 januari 1863 in de Helderse en Nieuwedieper Courant af- ficheren vader en twee zoons Bok zich als: Mr. W. Bok, advocaat en notaris op Texel, W.J. Hidde Bok notaris en consul alhier (=Helder) en W.H. Bruno Bok, makelaar en consul op Texel. De stoombootverbinding Oudeschild-Nieuwediep met de stoomboot Texel van rederij Gebroeders Zur Muhlen Taylor, onder directie van de Texelse notarissen J.L. Kikkert en J.R.G. Coninck Westenberg haperde regelma tig door problemen met de stoomketel. Daardoor lag de Texel in 1865 meer stil dan dat ze voer. Dit was voor de inventieve Bruno Bok aanleiding hierover klachten in te dienen bij de gemeentebesturen van Den Helder en Texel en parallel hieraan een hem passende oplossing te zoe- ken. Het sleepwerk aan het Nieuwediep werd toen ver- richt door twee sleepboten van de Amsterdamse reder en industrieel Paul van Vlissingen. Van Vlissingen was on der andere medeoprichter van de Amsterdamse Stoomboot Maatschappij en van Machinefabriek Paul van Vlissingen en Dudok van Heel, later omgedoopt tot Koninklijke Fabriek van Stoom- en andere Werktuigen en vervolgens tot Werkspoor. Bedrijven met een roemruchte 1 Handlichting is het verstrekken van de bevoegdheid tot het verrichten van rechtshandelingen die voorbehouden zijn aan meerderjarigen. 2 HNC 26041863; de naam van de compagnon is mij niet bekend HC 11051867 Bruno Bok was mede-initia- tor, aandeelhouder, directeur-boekhouder en promotor van deze bootdienst. geschiedenis. Van Vlissingen en Bruno Bok richtten geza- menlijk de Amsterdam Texel Stoomboot Reederij op. Op de werf van Van Vlissingen in Amsterdam werd de Texel voorzien van een nieuwe stoomketel en vervolgens in de vaart gebracht als Ada van Holland. Bruno Bok werd di- recteur/boekhouder van de ATSR bootdienst Oudeschild- Den Helder.4 Uitmunteiule i A wekelijksche Stoom- en Zeilgelegenlieid .^Jr^jwlL van ROTTERDAM naar NEW-YORK, HC.-A'iWMjr via RON DEN of L I\ER POOL, wordt tegen de (lillijkxlc prijzrn uan- gcboden door de Cargadoors P. A. VAN ES C°. to Rotterdam, nlamede bij hunnen Agent, den Makelaar IV. H. BRUNO BOK, aan den Burg op Texel, bij wien alle nadere inlichtingen te bekomen zijn. Nieuive Heldersche Courant 30 november 1867 Bruno Bok voelde de tijdsgeest prima aan, zie bijvoor- beeld zijn advertentie als agent voor Van Es cargadoors in Rotterdam, gericht op potentiele landverhuizers. Veel Texelaars vertrokken in de tweede helft van de 19e eeuw naar de Verenigde Staten. Karel van Empel boekstaafde dat een eeuw later. En natuurlijk was Bruno Bok ook vice-consul en consulair agent. 3 NAHEB 16 mei 1861 en NRC 20 november 1862 4 W.J.J. Boot, Texelstoom, 198036-40 TEXEL-NMEUWTED1EP v. v. De Direct ie der AMSTERDAM-TEXEL8CHE STOOM- BOOTREEDERfJ maakt aan belanghebbemien bekeud dat door haar met bet Bestoor der Hollandsche IJteren Spoorweg-Maatachappij is over&tigekomen het Lammeren vervoer van Texel franco Leiden. Do vracht per Latn is, met inhegrip van alle kosten van Texel (haven Oude Schild) tot Leiden /0.40 cents tusschen liggcndo plaatsen in evenredigheid. Voor elke 60 stuks Lammeren geniet den geleider vrij transport Bij genoegzame aangifte sal een expresse trein loopen van den Helder naar Leiden. De afeender zal miDstens drie dagen r den Marktdag ten kantore van den Directeur-Boekhouder der gemelde Stoombootreederij W. H. BRUNO BOK, aan den Burg op Texel, aangifte docn van het aantal te vervoeren Lamtreren zulleude aledan tevens de volld vracht worden voldaan tegen door hem Directeur aftegeven vrijbillet. DE DIBEGTIE. Nummer 112, September 2014 Historische Vereniging Texel 25

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 2014 | | pagina 27