De IJzeren Oostkaap op Texel Texel heeft met de gietijzeren Oostkaap een bijzonder monument. Al meer dan vier eeuwen wijst op die plaats een kaap de weg aan zeevarenden. Bovendien stond de kaap aan het begin van een technische innovatie. Gebmikelijk was om de kaap van hout te maken. Het is algemeen bekend dat Quirijn Harder de kaap ontwierp, maar in de verschil- lende beschrijvingen die van het monument bestaan en deels op internet staan, zijn een aantal details niet correct weergegeven. Zo is de kaap in 1854 ontworpen, maar in 1855 gebouwd, het scherm pas in 1947 verdwenen, heeft er nooit een licht op de kaap gestaan en bovenal is deze nooit verplaatst. Maar het allerbelangrijkste is natuurlijk dat al meer dan vier eeuwen op die plaats een zeekaap staat. Alle reden om eens aan dit monument nauwkeuriger aandacht te geven. Zeekapen Reeds in de Middeleeuwen zetten handelssteden als Hamburg, Bremen, Emden, Groningen en Kampen kapen en bakens neer in het waddengebied om de scheepvaart tot steun te zijn. Een kaap was in feite een constructie waarmee een herkenbaar scherm of hekwerk omhoog gehouden werd, zodat deze van verre herken baar was. Twee kapen samen of een kaap en een toren in een lijn vormen een lijn waarop goed genavigeerd kan worden, of waarmee de ton bij de ingang van een geul gevonden kan worden. Vanwege het verplaatsen van de geulen in de zeegaten moest de locatie van kapen regel- matig worden aangepast zodat ze de juiste richting bleef aangeven. Bij twee kapen was een aangewezen als de loper. Deze werd zo nodig afgebroken en op een andere plaats weer opgebouwd. Soms ook diende een kaap enkel als waarschuwing voor ondiepten. Met dat doel werd er in 1853 bij De Koog een scherm geplaatst. De Fragment uit een zeekaart van Willem Jansz. Blaeu, ca. 1623: De Tesselstroom met de gaten van 't Marsdiep. De Oostkaap in een lijn met de korenmolen van Molenbuurt, tussen De Waal en Oosterend. (Ontleend aan Walsmit) duinen waren hier zo hoog dat enkel het scherm vol- stond. Een kaap kon ook een afgebroken gebouw vervan- gen waarop genavigeerd werd. De kapen waren gebouwd van hout, zo mogelijk eikenhout, maar soms ook van grenenhout. Na enkele decennia, afhankelijk van het gepleegde onderhoud, was een kaap vervallen en werd er een nieuwe van doorgaans dezelfde hoogte en afmetingen gebouwd. Op Texel werden meerdere kapen rondom het Marsdiep opgericht. Al voor 1608 werd er ook de Oostkaap opge- richt, zo blijkt uit de kaart van Willem Jans Blaeu in zijn atlas Licht der Zeevaart. De kaap was opgesteld door de stad Enkhuizen die in 1574 van Prins Willem van Oranje de zorg voor de betonning en bebakening van de Zuider zee en bijhorende zeegaten Marsdiep en Vlie had gekre- gen. De Prins had dit recht aan Amsterdam onttrokken, omdat de grote stad de koning van Spanje trouw was ge- bleven. De Oostkaap vormde aanvankelijk met de molen SfL A. Situatietekening van de Oesterhaven met het bovenaanzicht van de voorganger van de IJzeren Kaap nabij Oosterend (in: Duinker, pag. 97) tMunh Nummer 109, december 2013 Historische Vereniging Texel 5

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 2013 | | pagina 7