Visserstrui uit Marken, 1984 (coll. Zuiderzeemuseum) plaatnegatieven afgedrukt. Het middenstuk van de trui uit Marken bleef een blurrig raadsel. Tijdens mijn bezoek aan het depot van het Zuiderzeemuseum werd dat met- een opgelost: het museum bezit eenzelfde trui en ik kon meteen zien hoe dat middenstuk gebreid was: in afge- platte godsogen met een bijzondere kabelverbinding naar de zijstukken van de trui. De trui was prachtig, van zwarte sajet met een glans die zijn weerga niet kent. Na mijn bezoek kreeg ik van de bibliothecaris aldaar nog een foto uit 1984 toegestuurd van een jonge visser in pre- cies dezelfde trui. Marken bleek een eigen trui te hebben die nooit beschreven is. Die vondst vormde de aanzet van mijn uitgebreide onderzoek. Maanden later bracht mijn zoektocht me naar het Zee- en Havenmuseum in IJmuiden, waar ik in de bibliotheek in talloze boeken, artikelen en foto's spitte op zoek naar truien uit IJmuiden, toen de bel ging (het museum is een voormalige visserijschool), die aankondigde dat er voor alle medewerkers koffie was. Met de bibliothecaris toog ik naar beneden, waar een stuk of tien mannen een 'bak- kie' deden. Ze keken me een beetje raar aan, want wat moest een vrouw daar nou? Een van de mannen vroeg waar ik mee bezig was, vertelde dat hij daar conservator was, maar oorspronkelijk van Marken kwam. Enthou- siast sprak ik over de vondst van de Marker trui. Hij keek me heel verbaasd aan: op Marken werd voor zover hij wist geen trui gedragen. Ik nodigde hem uit mee naar de bibliotheek te gaan, waar mijn mappen met verza- meld materiaal die ik had meegebracht, lagen, om zijn stelling te ontkrachten. Hij bekeek de oude foto heel aan- dachtig, constateerde dat de vrouw een Marker kostuum droeg, maar de man geen Marker broek aanhad, dus mis- schien wel geen Marker was. Om daar zekerheid in te krijgen schreef hij de naam van zijn zuster op zijn kaartje. Zij was beheerster van het Museum op Marken en wist alles over de dracht. Ik had het echter al veel te druk met het maken van patronen die uitgezet moesten worden, dat ik er niet meteen aan toekwam om contact met haar te zoeken. Er waren even urgentere dingen, want mijn overtuiging dat de trui bestond, was door zijn opmerking geen moment aan het wankelen gebracht. Half december had ik een afspraak in het Volendams Museum, waar ik prachtige verhalen hoorde en beeld- Historische Vereniging Texel Het onderzoek Toen ik een goed omlijnd plan bedacht had voor het boek en hoe dat eruit moest gaan te zien, was de eerste stap te kijken of ik wolleveranciers bereid zou vinden de truien die ik hoopte te vinden te sponsoren om die op- nieuw te kunnen laten breien. Om de visserstrui te laten overleven, leek het me van belang om teltekeningen en indelingsschetsen van de truien te maken en die vervol- gens in hedendaagse garens te laten breien. Ik wilde vooral laten zien dat de motieven en patronen tijdloos zijn en in elk modebeeld passen. Dat lukte wonderwel. De groothandels werden net zo enthousiast als ik toen ik vertelde wat de bedoeling was. Hoe zou ik andere dan de al bekende truien kunnen vin den? Ik begon afspraken te maken met de grote musea die truien in hun collectie zouden kunnen hebben, zoals het Openluchtmuseum in Arnhem en het Zuiderzeemu seum in Enkhuizen en belde en mailde met kleinere musea in vissersplaatsen, waar ik meestal op bezoek ging. Ook op internet speurde ik rond in allerlei archie- ven van vissersplaatsen, maar wat ik daar tegenkwam, kende ik meestal al. De eerste reactie op mijn mail aan het Zuiderzeemuseum leverde meteen een prachtige foto uit 1904 op van een echtpaar uit Marken, waarvan de man een trui droeg die ik niet kende. Wat een enorme verrassing! De trui was goed te zien, deels ragscherp zoals bijna alle truien die ik vond op foto's uit die tijd rond 1900. Die zijn van glas- Echtpaar uit Marken, 1904 (coll. Zuiderzeemuseum) Nummer 109, december 2013

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 2013 | | pagina 25