Stoomboot- Veerdienst Stavoren - En khuizen Nummer 109, december 2013 Historische Vereniging Texel De Oostkaap nabij Oosterend kort voor de dijkverhoging (coll. Hoogheemraadschap Hollands Noorderkivartier) op xijn oude plek staat. Het land tussen de nieuwe en oude zeedijk werd opgevuld met grond tot de hoogte van de oude dijk. Daarbij kwam de onderste trans van de kaap voor ongeveer de helft onder de grond. Om visuele redenen werd toen besloten de hele onderste trans onder de grond te werken. Zo lijkt het alsof de bovenste drie transen op een kleine terp op buitendijks land staan. In deze tijd was de belangstelling voor maritiem erfgoed in opkomst. De gietijzeren vuurtorens werden herkend als belangrijke monumenten. Plotseling werd duidelijk dat bijna geen gietijzeren kapen meer waren. In 1980 kocht de gemeente Texel de oostkaap van het rijk. In 1985 werd de kaap een gemeentelijk en later in 1999 een rijks- monument. De gemeente Texel draagt nu zorg voor het onderhoud. In 2010 - 2011 vond de laatste restauratie plaats waarbij de drie hoogste verdiepingen gedemon- teerd werden zodat ze in Den Helder schoongemaakt en behandeld konden worden. Was het moeilijk om foto's van de kaap van voor 1947 met het scherm te vinden, in- middels is de Oostkaap uitgegroeid tot een geliefd stukje Texel dat menig fotoalbum siert. De constructie is dan ook buitengewoon fotogeniek. Het is bovendien zoals zal blijken een zeer zeldzaam monument. Andere gietijzeren kapen De oostkaap voldeed goed en in 1865 werd volgens het- zelfde plan een kaap gebouwd op Rottumeroog. Dat ei- De Oostkaap nabij Oosterend tijdens de dijkverhoging (coll. Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier) land kende vanaf 1539 twee kapen, later bekend als de Emder kaap en de Groninger kaap. De ijzeren kaap op Rottumeroog trok de belangstelling van de oosterburen. In 1867 werd naar het zelfde model ook op Borkum een kaap gebouwd. De lange levensduur was het motief om ijzer uit te proberen, maar na drie jaar legden de Duitsers vanwege de oorlog met Frankrijk alle kapen op de wad- den om. De herbouw van zeekapen in 1872 ging op kos- ten van de verliezende Fransen. Er was dus geld genoeg en de kapen werden van baksteen gebouwd. Ijzeren zee kapen werden in de Duitse Wadden verder niet ge bouwd. De kaap op Rottumeroog had evenmin een lang De ijzeren kaap van Stavorenprentbriefkaart verzonden in 1923 (coll. Egge Knol)

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 2013 | | pagina 11