De sinterklaastijd is een zeer leuke en creatieve peri
ode in de bakkerij. Met de marsepein figuren werd
vooral ingespeeld op het speelgoed dat in die dagen
veel gevraagd werd. Ook sprookjesfiguren werden er
veel gemaakt. Voor de amandel banketletters werd
eerst het vormen van moeilijke letters vooraf geoe
fend met brooddeeg. In de laatste maanden van het
jaar worden heel andere dingen gemaakt dan in de
rest van het jaar, wat een leuke variatie aan het werk
geeft.
Je creativiteit kon je vooral kwijt in het maken van
een etalagestuk van marsepein, van chocolade of sui
kergietwerk. Dat stond elk jaar vast op het pro
gramma.
Toen onze bakkerij nog gevestigd was op Hooger-
straat 5, waar de winkelruimte zeer beperkt was,
werd omstreeks half november de slaapkamer naast
de winkel ingericht als extra toonruimte. Op zolder
werd zolang een vervangende slaapruimte gemaakt.
Na sinterklaas werd de slaapkamer ook nog gebruikt
voor alle lekkernijen van de Kerst en Oud en Nieuw.
Pas op 1 januari werden alle spullen, door de winkel,
weer teruggezet en kon je er weer slapen. Zo'n bed op
zolder was verre van ideaal.
De laatste dagen voor sinterklaasdag waren altijd zeer
druk. De bakkers maakten lange dagen, de huishoud
ster, de kinderen en nog enkele familieleden werden
ingeschakeld om mee te helpen.
Er werd dan s avonds om 6 uur in de bakkerij gege
ten, zodat er ook 's avonds doorgewerkt kon worden.
Voor de bezorging op 5 december was iedereen van de
familie in touw. Daarom konden de bakkers wat vroe
ger naar huis om nog een paar uurtjes te slapen voor
dat ze met het gezin de pakjesavond gingen vieren.
Kees Timmer
sepein dan eindelijk klaar was moest het nog min
stens veertien dagen rusten alvorens we het konden
bewerken.
Op die manier maakten we ook amandelspijs. Dat be
staat uit 1 deel amandelen, 1 deel suiker, eieren en ci
troenrasp. Het verschil met marsepein is alleen dat de
massa veel grover werd gedraaid. Omdat de massa
vochtiger was dan marsepein en niet zo fijn werd ge
maakt, draaide de spijs niet snel in de olie. De kunst
van spijs draaien was dat de spijs zo grof mogelijk
werden gedraaid, dat gaf de beste smaak. Maar als de
spijs té grof was, bakte het uit. Dat wil zeggen dat de
spijs uit het omhulsel van het product komt als dat
nog niet gaar is. Dus de afstelling van de walsen was
dan ook zéér belangrijk. Voor elk product moesten de
walsen anders worden ingesteld en ook voor de spijs
gold dat het een tijdje moest rusten voordatje er een
goed resultaat mee kon krijgen bij het bakken.
Doordat het toeristenseizoen langzaamaan langer
duurde en drukker werd, moest het pellen en draaien
al meer in de avonduren worden gedaan. Dat was na
een druk seizoen niet meer vol te houden. In die tijd
draaide elke bakker zijn eigen marsepein en spijs en
daarom was dat nergens te koop. Toen wij dan ook in
september niet meer toekwamen om het zelf te ma
ken, heeft een goede collega aan de vaste wal jaren
lang voor ons de spijs en marsepein gedraaid. Wel
werd vooral het gezamenlijke pellen van de amande
len in een grote groep, waar veel sterke verhalen wer
den verteld, gemist. Voordeel was dat de spijs vol
doende rust kreeg voor het werd gebruikt. Onze
medewerkers gingen toen wat rustiger de altijd
drukke sinterklaas- en kersttijd tegemoet.
Al in oktober werd begonnen met het bakken van de
pepermoppen, taai- en speculaaspoppen. Na de
herfstvakantie werden amandelstaven en spoorbanket
gebakken. Dan maakten we ook letters van chocolade
en marsepein, chocolade figuren en borstplaat. Te
genwoordig ligt dat allemaal veel eerder in de win
kels. Alle sinterklaasartikelen werden vroeger zelf ge
maakt en hoewel er wel wat mechanische
hulpmiddelen waren, was het meeste toch hand- of
vormwerk.
De winkel in 1947. In het midden de winkeldeur, rechts
daarvan de winkelruit en achter het linkerraam de
slaapkamer. coll. Kees Timmer
26
Historische Vereniging Texel
Nummer 105, december 2012