En dan begint hij zijn verhaal met de mededeling dat
'"een jong mevrouwtje in mantel en bont' de straat op
stapte om iets voor haar enige zoontje te kopen
Zijn eigenlijke verhaal is 'een kostelijke (pedagogi
sche) les voor alle moeders' maar meer ook niet. Al
leen in de inleiding stipt hij aan dat "aan bijna geen
enkele kerkheilige zoveel eer bewezen werd als aan
de nagedachtenis van 'Heer Klaas", die niet alleen de
schutspatroon der zeevarenden, maar vooral ook als
de vriend van de kinderen werd beschouwd Hoe
er op zijn naamdag, van de invoering des christenda
gen af in ons vaderland vrolijk feest werd gevierd,
waartoe niet weinig meewerkte, dat men allerlei bij
geloofheden uit de oude Heidense Wodansdienst op
Sint Heer Klaas of Sinterklaas overbracht. Hoe de her
vorming (Reformatie) aan deze feestelijkheden even
min een einde heeft kunnen maken en hoe alzoo
nog altoos op den avond van 5 december door de
jeugd een klomp of schoen of kous of mand onder de
schoorsteen geplaatst wordt, in de hoop dat de goed
heilig man er zijn gaven in zal neerleggen.6
Klomp of schoen: arm of rijk? Hoe weinig ook, elk
kind krijgt wel iets? HaverSchmidt maakt er geen
probleem van. Van Zwarte Piet is nog geen sprake.
Die komt pas later. En de mallotige discussie over
diens 'knechting' en het 'racisme' tegen die arme
zwarte drommel - is van nog weer een eeuw later.7
J. T. Bremer
Sinterklaas werd op het middelbaar onderwijs in veel
gevallen gevierd met het bekende lootjes trekken,
waarna de surprises gefabriceerd werden. Op de LTS
kwam het op de afdeling Metaal vaak voor dat de sur
prise dichtgelast werd. Regelmatig werden op het
LHNO de cadeautjes verpakt in een vieze derrie.
Kortom, het surprisefeest was toch niet zo'n succes.
Wil Huizinga kwam in 1977 op het lumineuze idee
om de Sint zelf op de Huishoudschool te laten ko
men. Hij bezat zelf het pak, de baard en de pruik. Een
kleine groep leerkrachten regelde dit bezoek en dit
tot volle tevredenheid van een ieder. Op de LTS speel
den twee jongens voor Sint en Piet.
Na de fusie tussen de Huishoudschool en de LTS
werd het feest veel grootser opgezet. De Burgemeester
De Koninghal kwam ter beschikking. De zaal werd in
orde gemaakt en het podium werd opgetuigd. De di-
Dank aan mevr. Marijke Joustra van het Regionaal
Archief te Alkmaar voor haar hulp bij het verzame
len der gegevens
Literatuur
A.J. van der Aa, Biografisch woordenboek der
Nederlanden, deel 12, le stuk, 1869
P.H.A.M. Abels, Heiligenhaat en Heiligenpraat.
Gereformeerde contrastrategieën bij het tegengaan van
katholieke heiligenverering In: Tijdschrift voor
Nederlandse kerkgeschiedenis jaargang no. 8, 2005,
blz. 112-120
Jan de Bas, Een mijter zonder kruis, Hilversum, 2003,
blz. 119 e.v.
E HaverSchmidt, Sinterklaasvertelling, 4 juli 1863
Uitgegeven door de Openbare Bibliotheek Den Helder in
december 1995, blz. 12
Jonathan (ps voor J.P. Hasebroek), Sint Nicolaas In:
De Gids, december 1838, blz. 440 - 446
Hildebrand (ps voor N. Beets) Camera Obscura, Haarlem,
1836, blz. 165
G. van der Kooi, Dominee Magyrus, een nieuwe leer en
oude gebruiken in de 17e eeuw In: Uitgave van de Histori
sche Vereniging Texel, nummer 85 december 2007,
blz 11 - 17
A. Viruly, Jan P. Strijbos en D.L. Daalder, De schoonheid
van ons land, Deel 1 van Texel tot Walcheren, Amsterdam,
1936, blz. XLIV
rectie stelde geld beschikbaar om de pakken te huren.
De echte Sint was duidelijk welkom.
Bijna twee maanden voor de vijfde december kwam
elk jaar een groep leerkrachten bijeen om het feest
'op papier te krijgen'.
Deze wekelijkse bijeenkomsten waren een bron van
enorm veel plezier. Elk jaar waren we op tijd klaar
met deze voorbereidingen, aan de Sint daarna de
schone taak dit geheel op de planken te brengen.
Direct na de ochtendpauze stroomden op vijf decem
ber alle leerlingen van het LBO de zaal in en de ge
vreesde Sint kon met zijn act beginnen. Vele jaren la
ter, toen het LBO fuseerde met de RSG, konden
slechts de eerste drie klassen in de zaal.
Veel vierdejaars van het LBO probeerden dan toch
nog binnen te komen. Een blijk van waardering?
Sint op het LBO en wat later op de OSG
6 HaverSchmidt, Sinterklaasvertelling, blz 12
7 Jan de Bas, Een mijter zonder kruis, blz 119 e.v.
18
Historische Vereniging Texel
Nummer 105, december 2012