Het Goudlaken Hollandsch hoenaquarel door C.S.Th, van Gink,met op de achtergrond van rechts naar links het
Torenhuis, Zandbergen, een klamp hooi en de schapenboet van Zandbergen. Coll. Nationaal Pluimveemuseum
om te reizen. En ook voor en na de oorlog zou het wel
bijzonder veel tijd kosten als hij zich op locatie wilde
oriënteren; gezien zijn grote productie en drukke be
staan ligt dat niet voor de hand. De heer Van Wulfften
Palthe mailde me in augustus 2011 over de hem be
kende werkwijze van Van Gink:
Wis hij er aan toe om bij een koppel hoenders een achter
grond te schilderen dan kon hem iets te binnen schieten
vanuit de courant, een boek of van een fokkersbezoek er
gens of van een oude foto, maar in zeer veel gevallen was
het fantasie.
Ten aanzien van de door Van Gink voor de Standaard
der Nederlandsche Hoenderrassen vervaardigde aquarel
len is dat mogelijk correct. Maar we zullen zien dat dit
in ieder geval bij de mij bekende afbeeldingen met
'Texelse' en 'Friese' achtergrond - toch anders ligt.
Aquarel van Bernard van Vlijmen, in Zwerftochten door
ons land, Noord-Holland tekst van Jan Feith en
uitgegeven in 1 933.
Om te beginnen beperkte ik me tot Texel. Enig speur
werk leverde al snel een aquarel op die duidelijke ver
wantschap vertoonde met het decor achter de geel-wit
gezoomde baardkuifhoenders. Van Gink gebruikte hier
voor een aquarel van L.W.R. Wenckebach uit het Ver
kade-album Texel van Jac. P. Thijsse uit 1927. Met enige
artistieke vrijheid breidde Van Gink rechts op zijn aqua
rel de boerderij van Wenckebach een stukje uit. Op de
achtergrond scharrelen nog steeds de kippen van Wenc
kebach. Overigens kan ik die boerderij van Wenckebach
niet plaatsen; mogelijk is hij verdwenen en heb ik er tot
nu toe geen afbeelding van gezien, of ook Wenckebach
ging hier met enige artistieke vrijheid te werk.
SE
'Jftwa'
Nummer 102, maart 2012
Historische Vereniging Texel
25