Correctie op het artikel Onmeedogende kaping van Texelse loodsen in het septembernummer zijn ook een voorbeeld van een collectief geheugen, ook een 'eis' van een lieu de memoire.26 Daarnaast komt op deze plaat het nationale gevoel naar voren. De vlaggen op de schepen en bij het walvisstation aan de wal ver wijzen naar ons eigen Nederland. Dit laatste, uiting van nationalisme, is ook een kenmerk van een lieu de me- moire.27 Ter Wklvischvaart is een ankerpunt van de Ne derlandse geschiedenis. In samenhang met de andere historieplaten kan je de plaat zien als een onderdeel van een canon van de geschiedenis van Nederland! Al deze argumenten kunnen ook toegepast worden op schoolplaten in het algemeen. Schoolplaten zijn herin neringen aan een periode uit de jeugd van duizenden oud-scholieren. De schoolplaten werden vervaardigd naar de ideeën van de tijd wanneer ze geproduceerd werden. Het geeft ons een beeld van de kijkgewoontes en de smaak van die tijd. Ook weer voor velen een cob lectieve herinnering aan vroeger.28 De platen hingen aan de muren van veel schoolklassen, ze hangen nu aan de muren van veel musea of bij particulieren. Ze wor den in digitale vorm nog steeds gebruikt op scholen of in presentaties. De kinderen van nu zullen anders naar deze platen kijken, dan de kinderen die de echte school platen hebben meegemaakt. Maar is dat ook niet een kenmerk van een lieu de mémoire?29 Al met al genoeg argumenten om te kunnen constateren dat een schoolplaat een voorbeeld is van een lieu de mé- moire! Vraag En zoals een lid van een Historische Vereniging be taamt, eindig ik nu toch met een vraag. De foto van de kinderen Dros kreeg ik van Simon na een redactievergadering toen we het artikel bespraken. Er moeten op Texel nog meer van zulke foto's in foto albums zitten. De vraag is dan ook: mogen we daar een afdruk van hebben? Het liefst zo'n foto als in het artikel van de kinderen Uitgeest, Koopman en Dros. Maar een foto met kinderen in de klas in hun bank/achter hun ta fel met schoolplaten op de achtergrond is ook een mooie aanwinst. En natuurlijk hoop ik dat er iemand een foto heeft van zichzelf voor de prachtige schoolplaat 'Ter Walvisvaart'! Ineke Vonk-Uitgeest 28 Labrie, Arnold, 'Lieux de mémoireover herinnering en identiteit', Simissen drs., Herman, Lieux de mémoire Heerlen 2008) 97-98. 27Nora, Pierre, 'Tussen herinneringsgeschiedenis. De problematic van de 'lieux'.' 31-32. 28Dane, Jacques ed.,Jetses aan de wand, (Kampen 2009) 117-118. 29 'Ze zijn symbolen die als zodanig open staan voor diverse, soms zeer uiteenlopende interpretaties': Labrie, Arnold,Lieux de mémoire: over herinnering en identiteit' 97-98. Literatuurlijst Alleblas, Jan, Schoolplaten schoolkaarten www.dordtseboekenmarkt.nl?l= 1 &p=l&i=9 Blokker, Jan, Jan Blokker jr en Bas Blokker, Het voorouderge voel. De vaderlandschegeschiedenis. Met schoolplaten vanJ.H. Isings (Amsterdam/Antwerpen 2005) 7-12. Bremer, J.T., 'Overpeinzingen bij een oude schoolwandplaat' (2), Ter walvisvaart naar Spitsbergen, Levend Verleden, Helderse Historische Vereniging 2 (1998) 50-53. Catteeuw, Karl, Als de muren konden spreken.Schoolwandpla- ten en de geschiedenis van het Belgisch lager onderwijs (Proef schrift Leuven 2005) 155-164. Dane, Jacques ed., Jetses aan de wand, (Kampen 2009). Jongh de, J.W., H. Wagenvoort en J.J. Moerman, Ter Walvisvaart, schoolplaten voor de vaderlandse geschiedenis (Groningen-Batavia 1946). Nationaal Onderwijs Museum, docentenhandleiding (Rotter dam 2009). Prak, Maarten ed., Plaatsen van herinnering. Nederland in de zeventiende en achttiende eeuw (Amsterdam 2006). Wessels, L.H.M. e.a., 'Casus, Verbeeld verleden. Schilderijen, schoolplaten en monumenten als uitingen van nationaal ge voel', Wessels, L.H.M. e.a., Veranderende grenzen Nationalisme in Europa (1815 - 1919 werkboek (Heerlen 1992) 115-163. Websites www.de-kantlijn.com/schoolplaten.htm www.onderwijsmuseum.nl www.collectiontrade.nl - Verzameling in beeld www.schoolplatencollectie.nl In dit artikel is een niet correct beeld geschetst van de gezinssituatie van loods 49 Michiel Willemsz Buijsse- kool. Hij was niet eerst getrouwd geweest met Lijsbeth Blom, maar trouwde op 14 mei 1791 meteen met Vrouwtje Pieters Boon. Hun in 1794 geboren dochter heette niet Antje maar Aaltje en bleef enig kind. Michiel Willemsz Buijssekool is mogelijk wel uitlandig geweest en dochter Aaltje beschouw ik als één van de in mei 1798 genoemde 43 kinderen. Zij komt niet voor in de gegevens van de Burgelijke Stand die in 1811 werd ingevoerd. In verband hiermee neem ik aan dat ze voor die tijd is overleden. De in m'n artikel genoemde Lijsbeth Blom was ge trouwd met Michiel Simonsz Buijssekool, een neef van Michiel Willemsz Buijssekool. Met dank voor de correcties aan Rob Gomes in Brazilië. Dirck Meurs Nummer 101 december 2011 Historische Vereniging Texel 17

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 2011 | | pagina 19