die op de plaat staan. Deze informatie komt vast nog wel een keertje naar voren in een ander artikel over de Texelse walvisvaarders. In dit artikel is specifiek ingegaan op de historieplaten, zoals bij een Historische Vereniging past. Er waren na tuurlijk andere categorieën die veel gebruikt werden in de scholen. Voorbeelden hiervan waren de meer dan 70 platen van Dieren en hun omgeving in en buiten ons land, Aardrijkskundige wandplaten en de Bijbelse geschie denis. En natuurlijk niet weg te denken de natuurplaten van M.A. Koekkoek zoals In de Noordzee en Te midden van sneeuw en ijs. Is een schoolplaat te beschouwen als een voorbeeld van een lieu de mémoire? Een lieu de mémoire kan alles zijn, dus ook een school plaat!2'1' Maar een lieu de mémoire moet wel aan een paar voorwaarden voldoen. Het moet sowieso bestaan uit de combinatie van drie betekenissen: materieel, functioneel en symbolisch. Aan de hand van de school plaat Ter Wèlvischvaart kan worden aangetoond dat deze plaat voldoet aan die eisen. De schoolplaat is materieel omdat het een tastbaar ob ject is. Een hard kartonnen plaat met een afbeelding erop. Je kan hem ophangen of neerzetten. De plaat is functioneel, omdat deze plaat tientallen jaren gebruikt is als lesmateriaal op lagere scholen van Nederland. Te genwoordig ook functioneel omdat de plaat een verza melobject is geworden.25 De plaat is symbolisch, omdat de afbeelding een beeld geeft van een periode uit een ver verleden. De plaat laat een aspect zien van de heldhaftige daden van 'onze Ne derlanders' in de Gouden Eeuw. Stoere mannen aan het werk in het onherbergzame poolgebied. Symbolisch, omdat tegenwoordig nog steeds veel mensen herinne ringen hebben aan deze plaat. Ze zien zich nog zitten in de schoolbank, ze horen nog de meester of juf het ver haal vertellen, ze herinneren zich hun fantasieën bij de aanval van de ijsbeer en, heel bijzonder, veel mensen herinneren zich de levertraan die ze na de Tweede We reldoorlog moesten slikken. De herinnering aan de le vertraan is bijzonder, omdat levertraan geen product is van walvissen, maar afkomstig is van kabeljauw of heil bot. Toch blijkt het dat veel mensen het woord traan ge lijk associëren met een walvis. Deze herinneringen zijn niet alleen symbolisch, maar 2^ What isn't a lieu?: Englund, Steven, 'The Ghost of Nation Past', Simissen drs., Herman, Lieux de mémoire (Heerlen 2008) 71. Alles kan uit de stroom van de geschiedenis worden opgevist om tot een supra historische geheugenplaats te worden omgevormd.: Labrie, Arnold, 'Lieux de mémoire. over herinnering en identiteit', Simissen drs., Herman, Lieux de mémoire (Heerlen 2008) 97. 25 Te koop schoolplaat Ter Walvisvaart - vraagprijzen op 3 oktober 2009: www.schoolplatentekoop.nl - €75,00 www.martkplaats.nl - €35,00 www.de-kantlijn.com/natuur_verkoop.htm - €125,00. Historische Vereniging Texel Nummer 101 december 2011 Imme, Simon, Doky en Han Dros, OLS Oudeschild, ca 1 947/48, schoolplaat Water en weidevogels. Coll. Simon Dros

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 2011 | | pagina 18