aanschouwelijk onderwijs aanvulde met zaakonderwijs, te vergelijken met totaliteitsonderwijs. Deze methode, Het volle leven, verscheen in 1905 en be stond uit 24 schoolplaten en vier toelichtingen.4 Samen met onder andere schoolwandelingen, museumbezoek en het houden van (school)tuintjes kregen de leerlingen meer inzicht in buitenschoolse zaken.5 Onderwijzer M.B. Hoogeveen ontwikkelde in dezelfde periode een nieuwe leesmethode, het alom bekende leesplankje Aap-Noot-Mies en de daarbij behorende ver telselplaat. Na de komst van de vertelselplaat volgden veel andere reeksen schoolplaten, zoals historieplaten, aardrijkskundige platen, Bijbelse geschiedenisplaten en dieren in hun omgeving. Gebruik van schoolplaten op scholen Zover ik kan nagaan zijn de schoolplaten op vrijwel alle lagere scholen in Nederland gebruikt. Op veel oudere schoolfoto's, leerlingen in klaslokalen, zie je aan de mu ren schoolplaten hangen.6 De niet gebruikte platen stonden vaak in een speciale daarvoor ontworpen schoolplatenkast. De platen werden geleverd met een geïllustreerde toe lichting.7 De toelichtingen bij het volle leven gaven voor stellen en ideeën voor praktijklessen zoals wandelingen, tuintjes, bezoek aan fabrieken etc.8 De toelichtingen be horende bij de latere series schoolplaten gaven meer in formatie over de afbeelding van de plaat. De leerkracht kon deze gegevens als achtergrondverhaal gebruiken. In de lerarenopleidingen werden lessen 'plaatvertellen' gegeven.9 Historieplaten De schoolplaat "Ter Whlvischvaart" getekend door Cor- nelis Jetses is één van de vele historieplaten die in ver schillende reeksen schoolplaten verschenen.10 Vanaf 1857 werd geschiedenis een verplicht leervak op de lagere scholen in Nederland. Eind 19e eeuw vierde het gevoel van vaderlandsliefde hoogtij. Monumenten werden opgericht, zeehelden werden vereerd met schil derijen en boeken en het koningshuis stond volop in de belangstelling. Kortom, aan het eind van deze eeuw was het nationalistische gevoel onder de Nederlanders op het hoogtepunt. Daarbij hoorde het idee dat het vak ge schiedenis op de lagere scholen de kans was om de kin- Klaas en Jan Uitgeest, OLS Den Burg ca 1947, schoolplaat De Romeinen in ons land. Een nederzetting bij een vesting. Coll. Klaas Uitgeest 4 De schoolplaten waren onderverdeeld in vier series: Winterhalfjaar-Timmeren, Zomerhalfjaar-Grasland, Winterhalfjaar- Metselen en Zomerhalfjaar-Bouwland. 5 Uitgeverij J.B. Wolters uit Groningen. Dane, Jacques ed., Jetses aan de wand, (Kampen 2009) 10. 6 http ://www. onderwijsmuseum, nl/stad 1910htm, http ://www. onderwijsmuseum ,nl/klasl960.htm 7 Deze toelichting was ook los verkrijgbaar. Prijs plaat en geïllustreerde toelichting ca. 1929 3,25, toelichting los 0,25. Prijs plaat en geïllustreerde toelichting 1946 6,75, toelichting los 0,60. 8 Dane, Jacques ed., Jetses aan de wand, (Kampen 2009) 10., Alle- blas, Jan, Schoolplaten Srschoolkaarten. 9 Alleblas, Jan, Schoolplaten Sr schoolkaarten. Na de jaren veertig/vijftig werd de spelling Ter Walvisvaart. 12 Historische Vereniging Texel Nummer 101 december 2011

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 2011 | | pagina 14