Tellen Het is aardig te zien hoe het 'geheugenarchief na zoveel jaar nog een tamelijk eensluidend signale ment kan opleveren. Lesage moet een man geweest zijn met een stevig postuur, niet groot, brildra- gend, wel een snor, geen baard. Hij was van goede komaf en liep er altijd netjes bij, in een lange jas en met een grijsbruine villen hoed, zo eentje met een gestikte rand. Op oude foto's uit De Koog heb ik hem nooit herkend, maar wie weel komt zo'n plaat nog eens boven water. Voor hij bij Den Braven terechtkwam, heeft hij kort op andere adressen gebivakkeerd. Zo is hij in pension geweest op "Duinrust" (tegenwoordig "Springtij") bij Hendrik Daalder aan het Mienter- glop, waar voor hem op zolder een werkruimte was ingericht. Maar af en toe 'liep ie deur', hij maalde, en als gevolg daarvan is hij er op een dag zomaar 'lillek wegraakt'. Lesage was niet alleen schilder, hij decoreerde ook meubels in een sierlijke stijl en was een begaafd et ser. Een tijdlang werkte hij met olieverf, maar uit zijn Texelse periode kennen we nagenoeg alleen potloodtekeningen en aquarellen. Het zijn vooral landschappen, geschilderd in een decoratieve stijl die doet denken aan art nouveau en oude school platen, aan de illustraties van Cornelis Jetses en Van huis uit (Akenbuurt) had ik het al meegekre gen: je moet goed voor de vogels zijn. Dat was voor ons niet zo moeilijk. Dus toen ik later in Waalenburg boer werd, ging dat gewoon door. Je hield altijd rekening met de weidevogels. In die ja ren waren het er heel veel. Dat is nu, jammer ge noeg, veel minder geworden. Dat komt misschien door omstandigheden waar we niets aan kunnen doen. Als ik bezig was met de tractor lette ik altijd goed op; ik wist altijd waar de nestjes van de vo gels lagen. Op een keer zag ik een nestje van een kievit in de buurt van mijn tractor. De kievit had drie kleintjes en was dus paniekerig en onrustig. Het lukte mij om de drie kleintjes te pakken te krijgen en op een stuk land neer te leggen waar ik al geweest was. De moeder was wanhopig en vloog bijna door mijn haar. Ik ging weer terug, maar de moeder bleef me achtervolgen. Ze was het niet met me eens en dat kon ik best merken. Ik bleef stil zitten kijken wat ze deed: ze landde, scharrelde wat door 't gras en kwam omhoog met nog een kleintje tussen haar pootjes geklemd. Ze vloog over mij heen naar de Bernard Bueninck. In het tekenen van figuren is hij niet op zijn sterkst, maar de manier waarop hij het Texelse boerenland uit de vroege jaren dertig heeft vastgelegd, heeft een bijzondere, eigen charme en kennen we niet van andere schilders. Aan Texelaars zal hij destijds weinig hebben ver kocht. Zelf timmerde hij niet aan de weg en de ei landers waren niet gewend of hadden het geld niet om kunst aan te schaffen. Maar De Koog was toen al niet meer "een dorp van 11 huuze en een kerk". Het toerisme was sterk in opkomst, en er zal bij de badgasten best belangstelling voor zijn werk zijn geweest. Grote bekendheid heeft Lesage nooit gekregen. Hij vertrok van Texel in 1935 naar Den Haag en woonde vervolgens enige tijd in Velsen. Hoe hij de oorlog is doorgekomen weten we niet, maar kort daarna, in 1946 ging het mis en moest hij worden opgenomen in een psychiatrische inrichting in Wolfheze. Daar overleed hij in 1975, bijna 30 jaar later. Hij heeft er nooit meer geschilderd. Theo Timmer Een tiental schilderijen van Hendrik Lesage is mo menteel te bezichtigen in "De Kleine Expositie" van boekhandel Het Open Boek in Den Burg. andere vogeltjes. Daarna werd het rustig, 't Was een wonder. Zelf heb ik nooit meer zo iets meegemaakt en ook niet horen vertellen door andere mensen. In ieder geval vergeet ik dit mijn leven lang niet meer. Je zou bijna denken dat die vogel kon tellen. Hans (J.D.) Roeper Nummer 97 december 2010 Historische Vereniging Texel 5

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 2010 | | pagina 7