De Texelse 'schoolplaten' van Hendrik Lesage
De jonge Blok van der Velden kampeerde hier voor
het eerst in de zomer van 1935. Een andere schilder
had het eiland toen net verlaten. Ik kwam zijn naam
tegen in "De Scheen", een naslagwerk over Neder
landse kunstenaars: Hendrik Lesage, geboren op 26
september 1885 in Nieuwer-Amslel (tegenwoordig
Amstelveen). Was leerling geweest aan de Rijks
school voor Kunstnijverheid en aan de Rijksakade-
mie in Amsterdam tussen 1908 en 1914. Bleef in
Amsterdam tot 1922, ging vervolgens naar Bloemen-
daal (Overveen) en woonde in Haarlem van 1927 tot
1929. In de nazomer van '29 besloot hij naar Texel te
gaan, naar De Koog, om er wat rond te kijken en een
tijdje te schilderen. Pas vijf jaar later zou hij weer
vertrekken.
kende en dat het bij zijn belangstelling heeft meege
speeld. Dat vermoeden wordt nog sterker als je het
afwijkende formaat ziet van Lesages eigen platen. Ze
zijn meestal iets smaller dan gebruikelijk, nel als de
albumplaatjes van Voerman en Wenckebach.
Een paar ouwe Koogers herinneren zich Lesage nog
uit hun kinderjaren. Het was een stille, eenzelvige
man, een beetje een zonderling. Ze noemden hem
"Stamp in de karn", om zijn nadrukkelijke manier
van lopen. Na school stonden ze zich vaak met hun
neus tegen het glas te vergapen, naast het café van
Leen den Braven, de latere Toekomst, waar hij in een
soort serre een atelier had en af en toe exposeerde.
Tientallen schilderijen hingen er, de wanden hele-
Cezicht op De Koog, gezien vanuit het zuiden. Met aquarelverf ingekleurde tekening van Hendrik Lesage uit 1 933 of
'34. Rechts pension "Huize Lyda", dat in 1 933 in opdracht van architect Igesz is gebouwd. Formaat 30,5 x 1 7 cm.
(in collectie H.P. Wuis)
Wat zocht hij hier? Er zijn geen brieven bewaard ge
bleven of artikelen over hem gepubliceerd. Hij was
niet gehuwd; familieleden uit die periode zijn niet
meer in leven. We weten het dus niet. Maar als een
schilder uit de omgeving van Bloemendaal, de woon
plaats van Jac. P Thijsse, in 1929 besluit naar Texel
te verhuizen, ga je natuurlijk denken aan de albums
van Verkade. Het Texel-album was kort daarvoor, in
1927 verschenen. Je mag ervan uitgaan dat hij het
maal vol. Het waren kleurige landschappen met
koeien en boerderijen, ploegende paarden, drie-
wielde karren met mest of volgeladen met gejutte
balken aan de vloedlijn. Die ploegende boeren her
kenden ze wel, dat waren de gebroeders Koorn,
Maarten en Bram van "Het Alloo". De strandvonder,
dat moest Kees Maas wel wezen en die boer met een
stier was vast en zeker Joop van Goppie, van "Vrede-
lust".
4
Historische Vereniging Texel
Nummer 97 december 2010