De Texelse 'schoolplaten' van Hendrik Lesage De jonge Blok van der Velden kampeerde hier voor het eerst in de zomer van 1935. Een andere schilder had het eiland toen net verlaten. Ik kwam zijn naam tegen in "De Scheen", een naslagwerk over Neder landse kunstenaars: Hendrik Lesage, geboren op 26 september 1885 in Nieuwer-Amslel (tegenwoordig Amstelveen). Was leerling geweest aan de Rijks school voor Kunstnijverheid en aan de Rijksakade- mie in Amsterdam tussen 1908 en 1914. Bleef in Amsterdam tot 1922, ging vervolgens naar Bloemen- daal (Overveen) en woonde in Haarlem van 1927 tot 1929. In de nazomer van '29 besloot hij naar Texel te gaan, naar De Koog, om er wat rond te kijken en een tijdje te schilderen. Pas vijf jaar later zou hij weer vertrekken. kende en dat het bij zijn belangstelling heeft meege speeld. Dat vermoeden wordt nog sterker als je het afwijkende formaat ziet van Lesages eigen platen. Ze zijn meestal iets smaller dan gebruikelijk, nel als de albumplaatjes van Voerman en Wenckebach. Een paar ouwe Koogers herinneren zich Lesage nog uit hun kinderjaren. Het was een stille, eenzelvige man, een beetje een zonderling. Ze noemden hem "Stamp in de karn", om zijn nadrukkelijke manier van lopen. Na school stonden ze zich vaak met hun neus tegen het glas te vergapen, naast het café van Leen den Braven, de latere Toekomst, waar hij in een soort serre een atelier had en af en toe exposeerde. Tientallen schilderijen hingen er, de wanden hele- Cezicht op De Koog, gezien vanuit het zuiden. Met aquarelverf ingekleurde tekening van Hendrik Lesage uit 1 933 of '34. Rechts pension "Huize Lyda", dat in 1 933 in opdracht van architect Igesz is gebouwd. Formaat 30,5 x 1 7 cm. (in collectie H.P. Wuis) Wat zocht hij hier? Er zijn geen brieven bewaard ge bleven of artikelen over hem gepubliceerd. Hij was niet gehuwd; familieleden uit die periode zijn niet meer in leven. We weten het dus niet. Maar als een schilder uit de omgeving van Bloemendaal, de woon plaats van Jac. P Thijsse, in 1929 besluit naar Texel te verhuizen, ga je natuurlijk denken aan de albums van Verkade. Het Texel-album was kort daarvoor, in 1927 verschenen. Je mag ervan uitgaan dat hij het maal vol. Het waren kleurige landschappen met koeien en boerderijen, ploegende paarden, drie- wielde karren met mest of volgeladen met gejutte balken aan de vloedlijn. Die ploegende boeren her kenden ze wel, dat waren de gebroeders Koorn, Maarten en Bram van "Het Alloo". De strandvonder, dat moest Kees Maas wel wezen en die boer met een stier was vast en zeker Joop van Goppie, van "Vrede- lust". 4 Historische Vereniging Texel Nummer 97 december 2010

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 2010 | | pagina 6