Iiuii'j&TBZCnj&É# èerI D%öiARÉaNI"IVUiTj I H!w\t J:;ujkt MÜS: 'ALANDV HHII OH av v.WoiiiTrr. 0PDEN BltJLYJTSS i Grafzerk in het Zeemanskerkje te Oudeschild (foto Adri Westerlaken) aanneemsom bedroeg 43.214,-- Het schip kreeg de naam "ORANJEWOUD" en had een diepgang van voor 15 voet en achter 16 Vi. Op de maidentrip voer het schip leeg van Enkhui zen naar Wieringen, waar ballast werd ingenomen, kanonnen, kruit, water, enzovoort. De 8ste juli 1757 werd omstreeks 7 uur in de morgen het anker ge licht en werd koers gezet naar Texel. Er stond een bramzeilkoelte (3 Bf.) WZW ten Westen. Omstreeks één uur in de middag ontdekte de be manning dat het voorschip begon te zinken. On middellijk werden zware voorwerpen als ankers en kanonnen over boord geworpen, maar dat mocht niet baten. Binnen een half uur was het fregat in de diepte verdwenen. Van de 200 bemanningsleden verdronken er 106. Twee opvarenden liggen begra ven in het Zeemanskerkje in Oudeschild: de le Luitenant F.E. Kaiser van Hoorn, oud 20 jaar en de Lieutenant ter zee Hermannus Lindenhoff van Zwolle, verongelukt den 8 july 1758 met het Lancls oorlogsschip Oranjewoud. Naar de oorzaak van deze enorme scheepsramp werd gegist. Men veronderstelde, dat de scheeps bouwmeester de zogenaamde 'loggaatjes' vergeten was, of dat deze verstopt waren. Loggaatjes zijn ope ningen in de spanten, die hel lekwater vanuit het voorschip doorlaten naar de in het achterschip aan wezige pompen. Ook was het mogelijk, dat van hel nagelnieuwe schip een nog onder spanning staand huiddeel uit het voorschip was gesprongen. Uit een van de notariële akten uit die tijd haalde ik na een uitgebreid relaas de volgende letterlijke af sluitende tekst: Dit is hetgene ik UE hier van kan mededelen. Ik wenschte wel wat beter aen Uw oogmerk, 't welk toch is om de ware reden van 't zinken van t bovengemelde Schip te weten, te kunnen voldoen; doch zulks is my niet mogelyk; en byaldien met den tyd al eens gemeen word, zullen onze Nazaten misschien meer apparen- lie hebben, als wy, om 't zelve te ontdekken. In de zomer van het jaar 2008 jaar voer ik met mijn schip de "Phileas Fogg" in dat gebied langs de be kende eerder gevonden scheepsrestanten. Sommige zijn weer onder het zand verdwenen en andere zijn inmiddels door de onvermoeid doorvretende paal worm voor de tweede maal vergaan, verdwenen dus. De vermeende "Oranjewoud" ligt er nog. Ik heb er die zomer niet op gedoken, maar uitgaande van mijn ervaring zal hel schip inmiddels behoorlijk aangevreten zijn. Het is altijd weer spannend als er een nieuw wrak gevonden wordt. In de herfst van dat jaar ontdekte ik op enkele honderden meters afstand, boven- strooms van de boven beschreven positie, een nieuw scheepsrestant. Met de nieuwe, in het voorjaar uit de Verenigde Staten geïmporteerde uiterst gevoelige sonar werden zogenaamde snapshots (foto's) ge maakt om alvast een indruk te krijgen van de grootte en omstandigheden van het door een nieuwe ontzanding vrijgekomen scheepsrestant. Bij het zoeken ben ik bijna altijd alleen aan boord en dan wordt er uiteraard niet gedoken. Het was al in oktober; we hadden de eerste herfst stormen gehad toen ik op een rustige dag met een goede vriend naar de betreffende positie ben gegaan. Normale procedure: het wrak markeren met een losse dreg, lijn en drijver. Het schip bovenstrooms voor anker en langs de uitgeworpen lijn naar bene den. Het onderwaterzicht was circa een meter, niet slecht dus voor de omstandigheden op het wad. Op de bodem bevond zich een losgeslagen en weg gestroomd huiddeel van de bakboord- of stuur boord zijde van een zwaar schip. Lengte ongeveer 20 meter en breedte maximaal 5 meter. Mogelijk was op een gebroken uiteinde een restant van een geschutspoort te zien. Heel opmerkelijk was, dat de buitenhuid een dikte had van ongeveer 8 cm, maar de binnenhuid, de wegering, een dikte van 10 cm. Dat had ik nog nooit eerder ontdekt. Mijn gedachten daarover zijn dat het een deel van een tussendek zou kunnen zijn, waar zich zware ka nonnen bevonden. Een oorlogsschip dus, het fre gat "ORANJEWOUD"? Hans Eelman Nummer 97 december 2010 Historische Vereniging Texel 29

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 2010 | | pagina 31