Restanten van het fregat "Oranjewoud"
Het fregat "Peter en Paul" in 1 698 geschilderd door Abraham Storck (coil. Amsterdams Historisch Museum)
In 1987 vond ik op het wad nabij de Vlieter, ten
oosten van de haven van Oudeschild op Texel een
scheepswrak.Bij nader onderzoek met de gebruike
lijke duikapparatuur nam ik op een diepte van on
geveer 10 meter een uit een kant van het vaarwater
stekende scheepsromp waar. Op zich niets bijzon
ders; ik had in 1985 reeds 50 van dergelijke
scheepsrestanten bij de overheid gemeld. Bij ieder
scheepsrestant is het altijd weer een uitdaging om
iets van de scheepsramp te achterhalen met daarbij
de datering en zo mogelijk de naam van het schip.
Soms laat het wrak wat inventarisresten zien die
datering gemakkelijk maken. Een voorbeeld hier
van zijn de vaak talrijk aanwezige rookpijpjes.
Maar dit wrak had niet veel, een geel ovensteentje,
het restant van een glazen fles en een al aangetaste
kanonskogel. Juist deze kogel was van belang. De
doorsnede was circa 16 cm en dal was bepaald niet
van een doorsnee koopvaarder uit de geschatte
tijd: het midden van de 18e eeuw.
Uit archiefonderzoek, onder andere uit het Dreg III
wrakkenregister, bleekt dat in 1757 in die omgeving
een enorme scheepsramp plaatsvond, die vergelijk
baar zou kunnen zijn met de ondergang van de
"Wasa" en de "Herald of Free Enterprise".
Een jaar eerder werd de scheepsbouwmeester Baes
te Hoorn opdracht gegeven een fregat te bouwen
Gedenkbord voor Hermannus Lindenhoff in het Zeemans
kerkje te Oudeschild (fotoAdri Westerlaken)
voor rekening van de Admiraliteit van het Noorder
kwartier en West Friesland. Het schip zou ruim
36 meter lang en 10,34 meter breed worden. De
28
Historische Vereniging Texel
Nummer 97 december 2010