Persoonlijke herinneringen aan de stormvloed van 1 februari 1953 Na de Tweede Wereldoorlog kwam de visserij weer op gang met alleen de uit Duitse krijgsdienst te ruggekeerde zeven kotters. In de loop van de vol gendejaren werden de drie verloren gegane sche pen vervangen door nieuwbouw. Ik ben in 1952 van school gekomen, maar omdat alle tien kotters waren bemand en er in die tijd weinig verloop was in de bemanningen, was het niet gemakkelijk om een plaatsje te bemachtigen. In de herfst van 1952 kon ik wat ervaring opdoen om mee te gaan, alleen voor de kost. In 1953 gaf Piet Vlaming van de TX11 me de gelegenheid om als 6e mannetje mee te varen voor 2 van de netto besomming, te be ginnen op 2 februari. De week hieraan vooraf lag mijn vader met de TX32 in IJmuiden voor de jaarlijkse motorschoon- tnaak, die gebruikelijk een week duurde. Alles moest uit elkaar, de kleppen werden opnieuw ge schuurd en zuigerveren vervangen. Ik ging deze week met mijn vader mee om hand- en spandien sten te verrichten. Op zaterdag 31 januari waren we rond de middag klaar en na proefgedraaid te hebben, vertrokken we richting Texel. Het was slecht weer en omdat we dwars op de wind en golven voeren, slingerde de kotter zwaar. Na ongeveer een uur te hebben gevaren, verslechterde het weer zodanig dat er werd besloten om terug te keren naar IJmuiden. Wij namen de trein naar Den Helder. Aangekomen bij de veerhaven stond het water al zo hoog, dat hel wachtlokaal wel een eilandje leek. Hoe we met droge voeten aan boord van de boot zijn gekomen herinner ik mij niet meer. Maar wat ik me nog heel goed herinner, is dat de boot in Oudeschild af meerde bij de hoge steiger achter het havenkantoor in de mond van de haven. Ik had me toen wel eens afgevraagd waar deze hoge steiger toch voor diende, maar nu zag ik het met eigen ogen. Mijn liets was in de stalling onder het stoombootkoffie huis en dat stond onder water, maar we werden met een taxi thuisgebracht. De volgende morgen op zondag 1 februari ging de brandweersirene en luidden de klokken. Ik ben de straat op gegaan en heb later nog warme kleren van huis opgehaald, want wij zouden naar de dijk worden gebracht omdat deze op doorbreken stond. Wij werden per brandweerauto naar Wagejot ge bracht en moesten zandzakken vullen: één de zak open houden en de ander scheppen. Door het overkomende water was de dijk doorweekt zodat Het dijkhuisje bij Wagejot (foto Bram van Dijk) 16 Historische Vereniging Texel Nummer 97, december 2010

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 2010 | | pagina 18