KLEINE VERMANING lil M DENKPUAT WÉROAANGEBKAfHT TER WNNERIN&4AH BE «N6ÉBWI1KMAHÈ YAil OtZÈ or IS DECEMBER 195S J.JïJ;yAN SLUIS PRED it-YAN OER ZWAAS PRED Y00R2 nKü tïACvDUKStH 3.Gedenkplaat kleine vermaning in De Koog, Foto mevrouw visman bieden op zondag een dienst bij te wonen. Ook de Doopsgezinden van De Koog kerkten hier. Op de hoek van de Kaapstraat en de Ruijslaan werd op 18 december 1955 het nieuw gebouwde kerkje 'De Kleine Vermaning' in gebruik genomen. Na een aantal jaren bleek dat er niet zoveel vakantie gangers zondags naar de Vermaning gingen. Voor zover na te gaan in de Texelse Courant, was de laatste dienst op 28 augustus 1966. Nog enkele jaren werden er Duitstalige diensten gehouden, voordat het kerkje in juni 1971 aan een particulier werd verkocht. Er werd een verdieping opgezet en de 'Kleine Vermaning' is nu als woonhuis in gebruik. Tenslotte De door mij besproken oudste groeperingen in de diverse dorpen zijn alle vroeg gedateerd. De oudste Vermaningen zijn van vóór de eerste scheuring en dus van ca. 1550 is mijn inschatting. Deze wordt ingegeven door de vermelding van Gerard van der Kooi in zijn dissertatie 'De Wijn- berch des Heren' dat reeds in 1531 een tiental Niedorpers, behorend tot een bijbelstudiekring, naar Texel vluchten omdat de grond hen te heet onder de voeten wordt. Ik ben het echter niet eens met Van der Koois hypothese dat deze Nieuwe Niedorpers de eerste anabaptisten van Texel waren. Men vlucht nooit in het wilde weg. Er moeten dan al contacten zijn geweest met geloofsgenoten op Texel (De Niedorper Cogge lag aan de Zuiderzee) en er moet de vraag gesteld zijn: Kunnen jullie ons tienen onderbrengen? Het antwoord was bevestigend. Enkele jaren na het optreden van Luther in 1515 moeten in de Nederlanden steeds meer bijbelgroe- pen zijn ontstaan die zelfstandig de bijbel in een taal die men lezen kon, gingen bestuderen. Men moet ook heimelijke contacten met gelijksoortige groepen in de omringende plaatsen hebben gehad. Niet voor niets konden de bisschoppen of Oudsten die vanaf 1531 vanuit Emden de kust- (tot in Frans-Vlaanderen toe) en Zuiderzee- provincies langs gingen, overal mensen dopen. Men was in afwachting van een Oudste en deze werd na toediening van de doop aan hen die dat wilden, door een lid van de groep naar de volgende plaats gebracht. Zo is het anabaptisme, waarvan de leden in de jaren vóór 1530 vaak met ketterse secte of secte der lutherije of Sacramen tariërs werden aangeduid, in twee jaar tijd door oudsten die zich meestal per schip verplaatsten, verspreid. Ook op de Waddeneilanden. Deze tien van Niedorp zullen dan ook niet alleen in De Waal - waar ze aankwamen - ondergebracht zijn, maar tevens zijn verspreid bij geloofsgenoten in de andere plaatsen als Den Burg, Oosterend en Den Hoorn. Alleen, we lezen er niets over. Natuurlijk Nummer 90, maart 2009 Historische Vereniging Texel 19

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 2009 | | pagina 21