tel. Vervolgens iemand in een boom die zich richt tot een staande figuur links van hem (voor ons rechts), een zittende man onder de boom, een man in een rode wapperende mantel, dan een man in een bruine mantel met daaronder een blauwe pij en boven zijn hoofd een aureool: Christus. Vervolgens dicht bijeen 4 in rood en zwart geklede figuren; de meest rechtse zwaait met een forse armbeweging zijn vermiljoenro de mantel open.Tenslotte, enigszins afzijdig, een rijk geklede vrouw en een zittende vrouw of meisje onder een boom, beiden met versieringen in het haar. Het contrast tussen de in feestelijk vermiljoenrood gekle de mensen en de man in zijn simpele pij is groot. En het is bijzonder dat er, ondanks de wat stijfjes ge schilderde mensen, zoveel beweging in de schildering zit, althans in de kleding. Deze schildering verbeeldt Lukas 19:1. In mijn Nieuwe Testament uit 1881 luidt de tekst daarvan als volgt: En (Jezus) ingekomen zijnde, ging hij door Jericho. En zie, er was een man met name geheeten Zacheüs; en deze was een Overste der tollenaren, en hij was rijk. En hij zocht Jezus te zien, wie hij was; en kon niet van wege de schare, omdat hij klein van persoon was. En vooruitloopende klom hij op eenen wilden vijgeboom, opdat hij hem mogt zien; want hij zoude langs dien (weg) voorbijgaan. En als Jezus aan die plaats kwam, opwaarts ziende zag hij hem, en zeide tot hem: Zacheüs, haast u en kom af, want ik moet heden in uw huis blijven. En hij haastte zich en kwam af en ontving hem met blijdschap. En allen die het zagen murmureerden, zeggende: hij is tot eenen zondigen man ingegaan om te herbergen. En Zacheüs stond en zei tot den Heer: zie, de helft van mijne goederen, Heer, geef ik den armen; en indien ik iemand iets door bedrog ontvreemd heb, dat geef ik vier dubbel weder. En Jezus zeide tot hem: heden is dezen huize zaligheid geschied, nademaal ook deze een zoon Abrahams is. Tot zover het Nieuwe Testament. Op beide zijkanten van het bedbankje is een strik geschilderd, met daaronder enkele bloemen; de mid delste daarvan is een roos, waarschijnlijk bedoeld als de roos van Jericho. De bovenzijde van de deksel is donkerrood geverfd; aan de binnenkant zijn cirkel vormige sporen te zien van een behandeling met lijn olie, krijt en pigmenten. Waarschijnlijk was het bankje bij verkoop aan de toenmalige koper al kant-en-klaar. Op diens verzoek werden vervolgens de initialen van het bruidspaar en het jaartal aangebracht. De schilder en zijn voorbeelden De schildering is aangebracht door een onbekende ambachtsman, een hele goede, met kunstzinnige aan leg: hij had gevoel voor kleur en vlakverdeling en hij wist hoe hij beweging en flamboyante kleding kon suggereren. Maar, het was zeker geen kunstschilder. De gezichten van de afgebeelde figuren zijn bijvoor beeld niet meer dan bleke, eivormige vlekken, eerder kinderlijk dan kunstzinnig. Deze onbekende ambachts lieden werkten voornamelijk naar voorbeelden, in dit geval, zoals Tanja Kootte van Museum Het Catharijne- convent in Utrecht ontdekte, een kopergravure van de hand van Pieter Hendricksz. Schut. Die koper gravure is opgenomen in het boek: HISTORIËN des NIEUWEN TESTAMENTS Vermaeckelyck afgebeelt en geëtst door PIETER H. SCHUT, ende nieulyckx uytgegeven door NICOLAES VISSCHER Anno 1659 met daaraan voorafgaand het Toneel Ofte Vertooch Der Bybelsche Historiën. Cierlyck in't Koper Gemaect Door Pieter H. Schut. Dit bijna als een stripverhaal te lezen Nieuwe Testament en de Bijbelse Historiën omvat 142 respectievelijk 192 afbeeldingen. Nicolaes Visscher was graveur en uitgever in de Kalverstraat in Amsterdam. Toneel oflc Vertooch der BYBEL S CHE HlSTORIEET, C ie rlyck in t koper gemaeckt door P T E T E K H. S C H U T, ende ui druck uytgegeven door Nicola e s Vi s s c h e r T O T AmSTEI n A M. Anno j 6 5 p Omslag van de herdruk van het TONEEL ofte Vertooch der BYBELSCHE HISTORIËN DOOR PIETER H. SCHUT Nummer 87 juni 2008 Historische Vereniging Texel 13

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 2008 | | pagina 15