Bijvoorbeeld 'Sinds Texel een eiland is.en 'Oorlog op Texel'. Voor jonge kinderen is dit duidelijk niet geschikt. Veel informatie over dingen die veel te ver van de kinderen af staan. De geschiedenis moest dichter bij huis worden gezocht. Door de keuze voor 'de boom vertelt wat hij allemaal heeft gezien en meegemaakt' als rode draad, is de geschiedenis herkenbaar gemaakt voor de leerlingen. In de beginfase van het project werden de Historische Vereniging en de Oudheidkamer benaderd om mee te werken. Namens de Historische Vereniging heeft ondergetekende haar steentje bijgedragen aan de realisatie van het project. Samen met Nieteke Roeper namens de Oudheidkamer, Carla Kersbergen, Els Wennekendonk en Mieke Bon van Ecomare is er heel wat gebrainstormd. Het lespakket begint met een algemeen gedeelte dat op alle basisscholen gebruikt kan worden. Voor de groepen 1 en 2 wordt het onderwerp 'boom' in een historisch perspectief geplaatst door activiteiten zoals het tellen van jaarringen, bedenken hoe oud de boom is en hoe oud je zelf bent. De boom vertelt: Hallo, ik ben een boom Hallo, ik ben een kastanjeboom. Ik ben al heel oud. Ik ben niet 4 jaar. Ik ben niet 5 jaar. Nee ik ben al 100 jaar. Ik ben begonnen met groeien voor de deur van de kerk. Ik groeide en groeide. Heel langhaam. En toen kon ik over de huigen heen kijken. Ik ben al heel lang go 'n grote boom. Ik stond hier al toen jufI meester een baby was! Zelfs nog langer. Groeien jullie ookWorden jullie net go hoog als ik? Weet je wat? Alsjullie mij nou wat over jullie leven vertellen, vertel ik wat over mijn leven. Wat ik allemaalgegien zijn één van de lesactiviteiten. Voor de jongste groepen worden per plaat twee objecten getoond. Eén object van vroeger en één van nu. Voor de groepen 3 en 4 is er onder andere een praatplaat met plaatjes waar de kinderen het Texelse woord bij moeten zoeken. Feugel Skéép Diek Sukelaad Boeskip ■■«v A In het lespakket zijn diverse lesactiviteiten voor de leerkrachten aangeleverd. Praatplaten 5

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 2007 | | pagina 7