Bijvoorbeeld 'Sinds Texel een eiland is.en
'Oorlog op Texel'. Voor jonge kinderen is dit
duidelijk niet geschikt. Veel informatie over
dingen die veel te ver van de kinderen af
staan. De geschiedenis moest dichter bij huis
worden gezocht.
Door de keuze voor 'de boom vertelt wat hij
allemaal heeft gezien en meegemaakt' als rode
draad, is de geschiedenis herkenbaar gemaakt
voor de leerlingen.
In de beginfase van het project werden de
Historische Vereniging en de Oudheidkamer
benaderd om mee te werken. Namens de
Historische Vereniging heeft ondergetekende
haar steentje bijgedragen aan de realisatie van
het project. Samen met Nieteke Roeper
namens de Oudheidkamer, Carla Kersbergen,
Els Wennekendonk en Mieke Bon van
Ecomare is er heel wat gebrainstormd.
Het lespakket begint met een algemeen
gedeelte dat op alle basisscholen gebruikt kan
worden. Voor de groepen 1 en 2 wordt het
onderwerp 'boom' in een historisch
perspectief geplaatst door activiteiten zoals
het tellen van jaarringen, bedenken hoe oud
de boom is en hoe oud je zelf bent.
De boom vertelt:
Hallo, ik ben een boom
Hallo, ik ben een kastanjeboom. Ik ben al heel oud.
Ik ben niet 4 jaar. Ik ben niet 5 jaar. Nee ik ben al
100 jaar. Ik ben begonnen met groeien voor de deur
van de kerk. Ik groeide en groeide. Heel langhaam.
En toen kon ik over de huigen heen kijken. Ik ben
al heel lang go 'n grote boom. Ik stond hier al toen
jufI meester een baby was! Zelfs nog langer. Groeien
jullie ookWorden jullie net go hoog als ik? Weet je
wat? Alsjullie mij nou wat over jullie leven vertellen,
vertel ik wat over mijn leven. Wat ik allemaalgegien
zijn één van de lesactiviteiten. Voor de
jongste groepen worden per plaat twee
objecten getoond. Eén object van vroeger en
één van nu.
Voor de groepen 3 en 4 is er onder andere
een praatplaat met plaatjes waar de kinderen
het Texelse woord bij moeten zoeken.
Feugel
Skéép
Diek
Sukelaad
Boeskip
■■«v A
In het lespakket zijn diverse lesactiviteiten
voor de leerkrachten aangeleverd. Praatplaten
5