Octant van Pieter Holm, gedateerd 1754. Pieter Holm runde in die tijd een zeevaartschool in Amsterdam. Daarnaast vervaardigde hij navigatie instrumenten en tabaksdozen. ook door Opduin verzorgde diner, werden de foto's uitgedeeld. Wat mij nu zelfs nog ontroert was het kleine Engelse dametje met haar hoedje, op het achterdek van de TX 38, tranen in haar ogen. Haar man was nog beneden. Het had tot na de oorlog geduurd voor ze vernam dat haar man niet meer terug kwam. Nu wist ze ook waar hij was. Wij hebben dat goed gedaan! Enkele jaren terug was ik weer in de buurt van dit oorlogsgraf. Het liep tegen de kentering; er was weinig stroom. Ik ben nog even naar beneden gegaan. De toren was er nog. De romp vertoonde al veel gaten door de erosie en het gehele wrak lag wat schever en veel dieper in het zand. Stormen Zo dook ik in 1985 op de kort daarvoor gezonken VIN CA GORTON, 16 mijl zuidwest uit het Schulpengat. Onwaarschijnlijk wat de kracht van het water had aangericht: Het vrij grote schip was gebroken; de beide delen lagen haaks op een flinke afstand uit elkaar en de scheepsconstructie was aan stukken gescheurd. Van de scheepsvorm was weinig meer te herkennen. Huidplaten staken getordeerd omhoog. Het zijn de schuivende, hydrostatische krachten die dit bij stormweer aanrichten. Ik herinner mij dat, kort na het zinken, de brandstof uit het schip werd gepompt; wel 35 ton. Een fractie van de bunkervoorraad. Nog jaren daarna lagen na een zuidwesterstorm de plakken zware olie uit de VINCA GORTON op het strand van de Razende Bol. Wij gaan weer even terug in de tijd, terug naar 6

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 2006 | | pagina 8