roman van Ernst Claes, opent de zanger met een soldatenlied, gevolgd door een vrijersliedje en afgesloten met een droevig lied over het kind van de grote keizer Napoleon, dat op zoek gaat naar zijn op Sint Helena verbannen vader. Het repertoire van de straatzangers was zeer uitgebreid. Alles wat maar enigszins nieuwswaarde had of het publiek kon ontroeren, werd in een lied verwerkt. De liederen werden gezongen op herkenbare melodieën, die door de beperkte mogelijkheden van de begeleidende instrumenten ronduit simpel waren. De zanger gebruikte niet bij elk lied een roldoek. Het ene lied leende zich nu eenmaal meer voor een visuele verbeelding dan het andere. Afgaande op de vele volksprenten uit de negentiende eeuw moeten dit vaak liederen over moord en doodslag zijn geweest. Want op vrijwel alle prenten worden ze als zangers van dit genre afgebeeld met bijschriften als 'De toedracht van een wreeden moord, wordt hier al zingende gehoord'. Gebruiksartikel Hoewel we bij het roldoek te maken hebben met een zeer lange en rijke traditie, zijn er maar zeer weinig originele doeken bewaard gebleven. Een inventarisronde langs de cultuurhistorische musea in Nederland leverde slechts 18 exemplaren op. Van deze achttien zijn er vier replica's van oudere, verloren gegane exemplaren. Van twee roldoeken is het zeker dat ze nooit echt door straatzangers zijn gebruikt, maar alleen op feesten en partijen zijn vertoond. Wat er dan nog overblijft, is slechts een topje van de ijsberg, waarvan we niet eens weten hoe groot die ooit is geweest. De verklaring hiervoor is simpel. Net als zoveel andere artefacten uit de volkscultuur waren roldoeken gebruiksvoorwerpen met een geringe geldelijke en kunsthistorische waarde. De cultuurhistorische waarde ervan werd pas ingezien, toen al een groot deel verdwenen was. Rechthoekige lap Toch kan er wel het een en ander worden afgeleid uit de bewaard gebleven doeken. Bijvoorbeeld over het uiterlijk. Vrijwel alle roldoeken bestaan uit een grote, rechthoekige lap die ongeveer twee keer zo hoog als breed is, waaraan zowel boven als onder een lat is bevestigd. De lap is van linnen. De roldoeken, die op de jaarmarkt of kermis de aandacht van het publiek moesten trekken, zijn doorgaans zeer kleurrijk en voorzien van fraaie titels. Enkele hebben in het oog springende randversieringen. De doeken hebben het uiterlijk van een stripverhaal. Ze zijn verdeeld in vakken, waarin de belangrijkste scènes uit het lied staan afgebeeld. Het aantal vakken verschilt. Op de bewaard gebleven lappen staan er meestal zes tot tien. Zelden zestien tot twintig afbeeldingen. Soms staat de tekst van het couplet er onder. Op de meeste is dit niet het geval en dat is begrijpelijk; de zangers leefden immers van de verkoop van de liedteksten. De roldoeken zijn doorgaans op een zeer naïeve manier beschilderd, hetgeen er op duidt dat de straatzanger zelf zijn smartlap vervaardigde. Ondanks de gebrekkige schildertechniek hebben de afbeeldingen een grote zeggingskracht, omdat het een en ander flink dik wordt aangezet. Bij het geliefde moord- en doodslagthema spuit het bloed steevast in enorme stromen uit het arme slachtoffer. En ook de laatste afbeelding van deze smartlappen, waarin onder het motto 'misdaad loont niet' meestal een ijselijke afbeelding van de geëxecuteerde moordenaar te zien is, laat niets te raden over. Dergelijke afbeeldingen moeten het dramatische effect van de liederen enorm verhoogd hebben. Echter, naast moord en doodslag zijn ook het soldaten- en zeemansleven populaire thema's. Hun 'vrije' leven vol avonturen, dat zich 7

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 2005 | | pagina 9