Om de resterende houten romp werd door
Van Swol een stalen huid gelast met zichtbare
lasnaden op de oude houten huidgangen tot
het berghout boven het berghout werd de
huid (scheergang) geheel in eikenhout
gerestaureerd.
De eiken spanten en inhouten, oplangers en
dekbalken bleven behouden en zijn
binnenboord zichtbaar; aldus kan deze blazer
bij goed onderhoud nog vele jaren mee.
~s Zomers woont het gezin met drie zonen
als regel aan boord (maakt veelal dagtochten
met gast). Van Swol is motor- en
automonteur; later bedrijfsleider in een
staalbedrijf, (nu werkeloos door sluiting van
het bedrijf, doch nu werkzaam als kleine
zelfstandige in en rond Heeg en op jachten in
de havens.
Scheepshistorie TX 38 "Lantaerne".
Sipke van Swol heeft sinds de aankoop in
1937 zijn best gedaan de historie van het
schip en de eigenaars te achterhalen en is
hierin wonderwel geslaagd. Tijdens zijn vele
zeiltochten naar Harlingen en Texel heeft hij
met vele mensen gesproken.
Een samenvatting:
Bouwjaar: nog niet bekend, waarschijnlijk
vóór 1887 (1895) bij de werf van Jelger P.
Kuipers aan de Zuiderzeehaven te Harlingen.
brandmerk in oude dekbalk (voorschip)]
A)20/00 87
B)K.M.No. 5296/35T. De betekenis van deze
merken is nog niet gevonden mogelij kheid
volgens C.J.W. van Waning: no. 20/00? en
1887 bouwjaar(P). KM No 5296 zou
mogelijk kunnen duiden op de Kon. Marine:
een vordering van de blazer in 1914-1918 of
1939/1940? Sloepen en houten
hulpvaartuigen kregen een doorlopend KM
nummer.
De werfboeken zijn verloren gegaan, zoals
bijna altijd vergeefs gezocht in de
gemeente-archieven. Verder: Harlingen etc.
Havenboeken etc.
1896. Schepenlijst Texel: blazer TX 38,
schipper/eigenaar J. P. Kuiter.
1904 12 augustus vergaan; 3 mannen
verdronken. De schuit is geborgen en
gerepareerd op Texel. Daarna teruggekocht
door Jelger P. Kuipers te Harlingen.
Doorverkocht aan een visserman naam
onbekend; deze informatie komt van nazaten
van Jelger P. Kuipers. Gevist: waar en hoe
lang nog niet bekend. Zware semi diesel
Kromhout ingebouwd achterschip geheel
vernieuwd in staal (zoals tegenwoordig)
1905 1961 eigenaar nog onbekend.
1961 1963 eigenaar: Zeeuw van der Laan
na 1963 bekend.
Sipke van Swol weet van de vorige eigenaar
Zeeuw van der Laan en ondergetekende kan
dit aanvullen en bevestigen, dat
Ï.Zeeuw van der Laan de "Fram" kocht van
een dokter te Amsterdam (naam?)
2.de "Fram" in de jaren 1953 1961 haar
vaste ligplaats had te Kudelstaart. Voorhaven
van het oude sluisje naast het Fort
(?)Kudelstaart onderhoud toen door Frans
van der Meer?
3.de "Fram" toen en tot na 1961 boven het
boeisel van het achterschip een grote lantaarn
(antieke vorm) voerde, zoals 'admiraal
schepen' het destijds als baken voerden.
4.de "Fram" (door onze jongens als Tram
uitgescholden) als vuurwerkschip deel nam
aan 'De slag op de Haarlemmer Meer.
(waterspel bij Aalsmeer 1958?)
De naam (mogelijk) huidige adres van de
Amsterdamse dokter die de "Fram" vóór
1961 bezat moet te achterhalen zijn (door J.
van der Plas Plaswijck Kudelstaart en bij
Frans van der Meer metaalbedrijf
Kudelstaart). Mogelijk kunnen deze
informaties tot nieuwe sporen leiden, naar ik
van harte hoop.
C. J. W. van Waning
121.VII.1983