Om de resterende houten romp werd door Van Swol een stalen huid gelast met zichtbare lasnaden op de oude houten huidgangen tot het berghout boven het berghout werd de huid (scheergang) geheel in eikenhout gerestaureerd. De eiken spanten en inhouten, oplangers en dekbalken bleven behouden en zijn binnenboord zichtbaar; aldus kan deze blazer bij goed onderhoud nog vele jaren mee. ~s Zomers woont het gezin met drie zonen als regel aan boord (maakt veelal dagtochten met gast). Van Swol is motor- en automonteur; later bedrijfsleider in een staalbedrijf, (nu werkeloos door sluiting van het bedrijf, doch nu werkzaam als kleine zelfstandige in en rond Heeg en op jachten in de havens. Scheepshistorie TX 38 "Lantaerne". Sipke van Swol heeft sinds de aankoop in 1937 zijn best gedaan de historie van het schip en de eigenaars te achterhalen en is hierin wonderwel geslaagd. Tijdens zijn vele zeiltochten naar Harlingen en Texel heeft hij met vele mensen gesproken. Een samenvatting: Bouwjaar: nog niet bekend, waarschijnlijk vóór 1887 (1895) bij de werf van Jelger P. Kuipers aan de Zuiderzeehaven te Harlingen. brandmerk in oude dekbalk (voorschip)] A)20/00 87 B)K.M.No. 5296/35T. De betekenis van deze merken is nog niet gevonden mogelij kheid volgens C.J.W. van Waning: no. 20/00? en 1887 bouwjaar(P). KM No 5296 zou mogelijk kunnen duiden op de Kon. Marine: een vordering van de blazer in 1914-1918 of 1939/1940? Sloepen en houten hulpvaartuigen kregen een doorlopend KM nummer. De werfboeken zijn verloren gegaan, zoals bijna altijd vergeefs gezocht in de gemeente-archieven. Verder: Harlingen etc. Havenboeken etc. 1896. Schepenlijst Texel: blazer TX 38, schipper/eigenaar J. P. Kuiter. 1904 12 augustus vergaan; 3 mannen verdronken. De schuit is geborgen en gerepareerd op Texel. Daarna teruggekocht door Jelger P. Kuipers te Harlingen. Doorverkocht aan een visserman naam onbekend; deze informatie komt van nazaten van Jelger P. Kuipers. Gevist: waar en hoe lang nog niet bekend. Zware semi diesel Kromhout ingebouwd achterschip geheel vernieuwd in staal (zoals tegenwoordig) 1905 1961 eigenaar nog onbekend. 1961 1963 eigenaar: Zeeuw van der Laan na 1963 bekend. Sipke van Swol weet van de vorige eigenaar Zeeuw van der Laan en ondergetekende kan dit aanvullen en bevestigen, dat Ï.Zeeuw van der Laan de "Fram" kocht van een dokter te Amsterdam (naam?) 2.de "Fram" in de jaren 1953 1961 haar vaste ligplaats had te Kudelstaart. Voorhaven van het oude sluisje naast het Fort (?)Kudelstaart onderhoud toen door Frans van der Meer? 3.de "Fram" toen en tot na 1961 boven het boeisel van het achterschip een grote lantaarn (antieke vorm) voerde, zoals 'admiraal schepen' het destijds als baken voerden. 4.de "Fram" (door onze jongens als Tram uitgescholden) als vuurwerkschip deel nam aan 'De slag op de Haarlemmer Meer. (waterspel bij Aalsmeer 1958?) De naam (mogelijk) huidige adres van de Amsterdamse dokter die de "Fram" vóór 1961 bezat moet te achterhalen zijn (door J. van der Plas Plaswijck Kudelstaart en bij Frans van der Meer metaalbedrijf Kudelstaart). Mogelijk kunnen deze informaties tot nieuwe sporen leiden, naar ik van harte hoop. C. J. W. van Waning 121.VII.1983

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 2005 | | pagina 24