Nooit gevonden. De blazer TX 38 was een vrij groot schip in zijn soort en gebouwd door (vermoedelijk) Jetze Kuiper uit Harlingen in 1887 voor A. Nannings uit Oosterend. De schade die het schip opliep met de storm werd geraamd op f 600, - Dit met inbegrip van bergloon. Het bergloon werd voor tweederde vergoed door de verzekering. Op Texel werd een commissie gevormd die in inzameling organiseerde ten bate van de nabestaanden van de twee omgekomen vissers. Het lijk van C. Kuiter werd helaas nooit gevonden! Terug op Texel. In oktober 1993 kwam de TX 38 weer terug naar Texel. Haar hele bestaan had zich afgespeeld op de Noord-, Wadden- en Zuiderzee en de Friese wateren. Het schip wisselde veelvuldig van eigenaar. In 1912 werd er een motor in geplaatst en werd er veel ijzerwerk aan de achtersteven aangebracht Na de Eerste Wereldoorlog fungeerde de blazer nog enige tijd als mijnenveger en raakte toen in de vergetelheid. Bekend is dat een Amsterdamse arts op een gegeven moment eigenaar werd van de blazer en dat er toen niet naar omgekeken werd. In halfgezonken toestand werd zij aangetroffen in een Gronings haventje. Het schip werd door iemand gekocht, maar het geld en de tijd om haar op te knappen had de nieuwe eigenaar niet. Voor de prijs van f 35.000, - werd een werknemer van de Texelse Wolonderneming eigenaar van de schuit en samen met de collega's zouden ze haar opknappen. Maar men dacht wat te lichtvaardig over de restauratie. Scheepsmakelaar Ab Hemelrijk heeft het schip van alle kanten bekeken toen het op een wagen stond bij de wolfabriek. Hij schudde zijn grijze hoofd en zei, dat ze goed moesten weten waaraan ze begonnen. Dit gaat duizenden guldens kosten. Goed, ze zijn er aan begonnen, maar om diverse redenen is men uiteindelijk tot sloop overgegaan. In de brand. Op 9 september 1994 waren slopers met een slijptol bezig en blijkbaar is toen het hout gaan smeulen. ~s Avonds sloegen de vlammen uit het scheepje. De brandweer had het snel geblust en daarna heeft Willem Kaaker uit Den Hoorn het blazertje gesloopt. Het ijzer is in de smeltkroes gegaan en de rest naar buurman 'De Hamster'. Zo kwam er een triest en roemloos einde wat eens een trotse blazer van de vloot was. Jaap J. Bakker en S. Dros Oudeschild, maart 2004 Aansluitend op dit artikel heb ik een handgeschreven 'notitie' van ene C. J. W. van Waning. Hij heeft geprobeerd de geschiedenis van de TX 38 zo volledig mogelijk op papier te zetten. NOTITIE. C. J. W. van Waning a/b trekschuit Poste restante - Kees Blazer "Lantaerne". En Fram en TX 38 (1877-1896-1904) Stichting Stamboek R en P jachten No. 289 Eigenaar: Sipke van Swol, sinds 1973 Adres: Holefinnen 11, 8612 DA HEEG. De huidige eigenaarVan Swol kocht dit schip in zeer verwaarloosde staat en restaureerde dit tot een comfortabel woon- en charter vaartuig met ruime kajuit, (3-4) slaapplaatsen (zitjes); eigenaars slaaphut rond de mast ruim vooronder met 3-4 slaapkooien; veel kast- en bergruimte. Blazer: zeiltuig compleet 40 P.K. DAF diesel nieuw 1965. De oorspronkelijke eikenhouten huid met blazerskont werd waarschijnlijk reeds bij de inbouw van de lc Kromhout motor (ca. 1909 - 1910) vervangen door de huidige "kippenkont" van staal.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 2005 | | pagina 23