Nooit gevonden.
De blazer TX 38 was een vrij groot
schip in zijn soort en gebouwd door
(vermoedelijk) Jetze Kuiper uit Harlingen in
1887 voor A. Nannings uit Oosterend.
De schade die het schip opliep met de storm
werd geraamd op f 600, - Dit met inbegrip
van bergloon. Het bergloon werd voor
tweederde vergoed door de verzekering.
Op Texel werd een commissie gevormd die
in inzameling organiseerde ten bate van de
nabestaanden van de twee omgekomen
vissers. Het lijk van C. Kuiter werd helaas
nooit gevonden!
Terug op Texel.
In oktober 1993 kwam de TX 38
weer terug naar Texel. Haar hele bestaan had
zich afgespeeld op de Noord-, Wadden- en
Zuiderzee en de Friese wateren. Het schip
wisselde veelvuldig van eigenaar. In 1912
werd er een motor in geplaatst en werd er
veel ijzerwerk aan de achtersteven
aangebracht
Na de Eerste Wereldoorlog fungeerde
de blazer nog enige tijd als mijnenveger en
raakte toen in de vergetelheid. Bekend is dat
een Amsterdamse arts op een gegeven
moment eigenaar werd van de blazer en dat
er toen niet naar omgekeken werd. In
halfgezonken toestand werd zij aangetroffen
in een Gronings haventje. Het schip werd
door iemand gekocht, maar het geld en de
tijd om haar op te knappen had de nieuwe
eigenaar niet. Voor de prijs van f 35.000, -
werd een werknemer van de Texelse
Wolonderneming eigenaar van de schuit en
samen met de collega's zouden ze haar
opknappen. Maar men dacht wat te
lichtvaardig over de restauratie.
Scheepsmakelaar Ab Hemelrijk heeft het
schip van alle kanten bekeken toen het op
een wagen stond bij de wolfabriek. Hij
schudde zijn grijze hoofd en zei, dat ze goed
moesten weten waaraan ze begonnen. Dit
gaat duizenden guldens kosten. Goed, ze zijn
er aan begonnen, maar om diverse redenen is
men uiteindelijk tot sloop overgegaan.
In de brand.
Op 9 september 1994 waren slopers
met een slijptol bezig en blijkbaar is toen het
hout gaan smeulen. ~s Avonds sloegen de
vlammen uit het scheepje. De brandweer had
het snel geblust en daarna heeft Willem
Kaaker uit Den Hoorn het blazertje gesloopt.
Het ijzer is in de smeltkroes gegaan en de rest
naar buurman 'De Hamster'.
Zo kwam er een triest en roemloos einde wat
eens een trotse blazer van de vloot was.
Jaap J. Bakker en S. Dros
Oudeschild, maart 2004
Aansluitend op dit artikel heb ik een
handgeschreven 'notitie' van ene C. J. W. van
Waning. Hij heeft geprobeerd de geschiedenis
van de TX 38 zo volledig mogelijk op papier
te zetten.
NOTITIE.
C. J. W. van Waning
a/b trekschuit
Poste restante - Kees
Blazer "Lantaerne". En Fram en TX 38
(1877-1896-1904)
Stichting Stamboek R en P jachten No. 289
Eigenaar: Sipke van Swol, sinds 1973 Adres:
Holefinnen 11, 8612 DA HEEG.
De huidige eigenaarVan Swol kocht dit schip
in zeer verwaarloosde staat en restaureerde
dit tot een comfortabel woon- en charter
vaartuig met ruime kajuit, (3-4) slaapplaatsen
(zitjes); eigenaars slaaphut rond de mast
ruim vooronder met 3-4 slaapkooien; veel
kast- en bergruimte. Blazer: zeiltuig compleet
40 P.K. DAF diesel nieuw 1965.
De oorspronkelijke eikenhouten huid met
blazerskont werd waarschijnlijk reeds bij de
inbouw van de lc Kromhout motor (ca. 1909
- 1910) vervangen door de huidige
"kippenkont" van staal.