dhr. A. van Wijk, Uithoorn: kopie
luchtfoto (en op cd) van Texel 1939
van de Fototechnische Dienst der
Luchtvaartbrigade
mw. H. Jansen-Leurs: div. rouwcircu-
laires.
Iedereen nogmaals hartelijk dank!
Gekocht:
Vissers aan het Marsdiep van J.T.
Bremer;
De achtertuin van Jan Wolkers:
Die Nacht der Georgiër, een film van
Volker Dittrich en Wolfgang Brod.
Heeft u nog spullen voor ons, betreffende
Texel, dan kunt u contact opnemen met
M. Bakker-Zijm, tel. 312113, of A. van
Heerwaarden, tel. 313036.
U bent van harte welkom op de
bibliotheekavonden 13 april en 11 mei.
REACTIE
Reactie van mw G.E. Dros op het artikel
van nummer 69, blz. 18-20:
Met de postvlet naar Texel, 1926
Mevrouw Carla Mulock Houwer-ten Haaf
stuurde twee foto's (voor het archief en
eventueel voor het blad) van de postvlet
op de Vliehors.
Aan de horizon zie je Texel liggen met de
vuurtoren. Het is 1926. Op de foto zie je
(met pijp) de vader van mevrouw Mulock
Houwer, de heer K.H. ten Haaf. Daarvoor
mevrouw Ten Haaf en mevrouw Strijbos.
Haar man, de bekende vogelfotograaf
Jan P. Strijbos maakte deze foto's.
Verder zie je de schipper en een meisje
met wit hoedje: dat is Hilde Strijbos. Het
jonge-tje is Ernst ten Haaf. Ze deden een
dagje Vlieland. De beide families waren
met elkaar bevriend, kampeerden toen al
vaak op Texel, meestal in De Krim. Later
hadden ze samen een tweede woning
in de Knoppenbuurt in Den Hoorn (nu
Herenstraat 53).
REACTIE
Reactie van de heer Wim Kalkman uit
Den Helder op nummer 69:
Zoals gebruikelijk heb ik ook nu weer
met veel interesse kennisgenomen van
de uitgave van onze vereniging en wel
het decembernummer 2003.
Mijn bijzondere belangstelling ging wel
uit naar het artikel van Freek Steigstra
over zijn vader, de bakenzetter Herman
Steigstra.
In mijn tijd als administratief ambtenaar
loodswezen enz. te Den Helder van 1951
tot 1961 heb ik één en ander van zeer
nabij meegemaakt, temeer daar ik van
verscheidene aangrenzende vaarwaters
op de Waddenzee en het Zeegat van
Texel vergrote, z..g. lodingskaarten
vervaardigde, waarop niet alleen de
betonning, maar ook de eenmaal per
kwartaal gepeilde dieptes werden
ingetekend.
Het systeem van de betonning was mij
dus wel bekend.
In die tijd werden sommige steekbakens,
bijv. bij hoeken en bochten in het
vaarwater wel voorzien van een stripje
wit of rood scotchlite, die ~s nachts met
behulp van een schijnwerper werden
gevonden.
In mijn loodswezentijd kwam ik wel op
de botter "Texelstroom" om "een bakkie"
als deze bij ons aan de kant lag en ik ben
ook eens mee geweest naar de steiger
bij Oost voor afleveren van materialen.
Uiteraard heb ik Cor Steigstra, de
broer van Freek, zowel op de botter
als op het betonningsvaartuig "Slenk"
meegemaakt.
De rotan (rotting) toptekens werden
vervaardigd in een blindeninrichting
(ik meen in Amsterdam) en een ver
tegenwoordiger daarvan kwam regel
matig de bestelling opnemen.
3