Met de nachtboot van de TESO weer terug naar huis Een paar dagen later ging ik op een geleende damesfiets naar Oudeschild om naar Den Helder te gaan, maar op die dag lukte het niet en kon ik bij Mevr. Boon-Bakelaar (Oma van Pieter Boon) in Oudeschild de volgende dag weer terug komen en die avond had ik geluk, dat ik mee kon varen. De schepen van de TESO vervoerden geen burgers, maar bij kapitein Cees List mocht ik mee in de stuurhut van de Dr. Wagenmaker. Vanuit de stuurhut kon je op het voordek zien, dat er een defecte tank werd vervoerd en diverse gewonde Duitse soldaten. Kapitein List had een typische TESO- carrière. Hij werd geboren op Vlieland in 1893 alwaar zijn vader visserman was en overleed in Den Helder op 16 juli 1973 in het huis van zijn dochter. Op zijn 14e jaar ging hij naar zee en zwierf over de wereldzeeën. Echter door de Eerste Wereldoorlog 1914/1918, verbleef hij enige tijd in Amerika. Na de overgave van Duisland, werkte hij 4 jaar voor de Alkmaar Packet van de familie Bosman op de dienst Den Helder - Amsterdam. (In Den Helder was de ligplaats voor de Jonkerstraat, waar later de Esona gevestigd was), vlakbij de Helderse Gasfabriek. Op 11 juni 1928 stapte hij van de oude concurrent naar de TESO, als matroos, werd bij de TESO al benoemd als stuurman in 1932 en nam al na een jaar in 1933 de kapiteinsfunctie over van de TESO kapitein C.Duinker. Bij de TESO deed hij dienst op de volgende schepen: de Dageraad, de Marsdiep, de Voorwaarts, de Dokter Wagemaker (in die tijd de grootste van de vloot) en later ook op de nieuwe Dageraad. List legde daarbij zo'n half miljoen kilometer af op de Waddenzee (Oudeschild-Den Helder vice-versa) En dat ging niet zo makkelijk als tegenwoordig - nu rijden de personenauto's en vrachtwagens zo de dubbeldekker op, vroeger gingen op de Dr. Wagemaker ongeveer twaalf auto's en meestal moesten een paar van die wagens met de hand door het dekpersoneel worden gedraaid om zoveel mogelijk auto's mee te kunnen nemen. Bij de TESO werd kapitein List zeer gewaardeerd, speciaal voor de wijze, waarop de stugge maar rechtschapen en zeer deskundige kapitein zijn taak vervulde - zonder de vereiste diploma's zou tegenwoordig zo'n loopbaan ondenkbaar zijn. Hij werkte dus van 1907 tot 1957 ofwel hij werkte 50 jaar. Toen hij met pensioen ging werd hij geridderd met de gouden medaille in de orde van Oranje Nassau. De laatste jaren van zijn leven woonde hij bij zijn dochter in Den Helder. Thuiskomst In Den Helder aangekomen, waar in de avond spertijd was, werd ik thuisgebracht door een Duitse sergeant of officier, midden in de nacht en het eerste wat hij vroeg, toen mijn moeder de deur opendeed was: Haben Sie vielleicht Schnapps für mich? Maar dat had zij niet; mijn moeder bedankte hem voor het thuisbrengen van haar zoon. Later in de maand april, toen de strijd door de Duitsers zo goed als gewonnen was, stonden de drie tanks in het park tegenover het station. fi Deze tanks waren de lichte Duitse Pzkw II, gewicht 9,8 ton, bemanning 3 man, een kanon en een machinegeweer, de snelheid was 40 km. p/uur. Jan Smit Den Helder 26

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 2004 | | pagina 28