Met de nachtboot van de TESO weer
terug naar huis
Een paar dagen later ging ik op een
geleende damesfiets naar Oudeschild
om naar Den Helder te gaan, maar op
die dag lukte het niet en kon ik bij Mevr.
Boon-Bakelaar (Oma van Pieter Boon) in
Oudeschild de volgende dag weer terug
komen en die avond had ik geluk, dat ik
mee kon varen.
De schepen van de TESO vervoerden
geen burgers, maar bij kapitein Cees List
mocht ik mee in de stuurhut van de Dr.
Wagenmaker.
Vanuit de stuurhut kon je op het
voordek zien, dat er een defecte tank
werd vervoerd en diverse gewonde
Duitse soldaten.
Kapitein List had een typische TESO-
carrière. Hij werd geboren op Vlieland
in 1893 alwaar zijn vader visserman
was en overleed in Den Helder op 16 juli
1973 in het huis van zijn dochter. Op
zijn 14e jaar ging hij naar zee en zwierf
over de wereldzeeën.
Echter door de Eerste Wereldoorlog
1914/1918, verbleef hij enige tijd in
Amerika. Na de overgave van Duisland,
werkte hij 4 jaar voor de Alkmaar Packet
van de familie Bosman op de dienst Den
Helder - Amsterdam.
(In Den Helder was de ligplaats voor
de Jonkerstraat, waar later de Esona
gevestigd was), vlakbij de Helderse
Gasfabriek.
Op 11 juni 1928 stapte hij van de oude
concurrent naar de TESO, als matroos,
werd bij de TESO al benoemd als
stuurman in 1932 en nam al na een jaar
in 1933 de kapiteinsfunctie over van de
TESO kapitein C.Duinker.
Bij de TESO deed hij dienst op de volgende
schepen: de Dageraad, de Marsdiep, de
Voorwaarts, de Dokter Wagemaker (in
die tijd de grootste van de vloot) en later
ook op de nieuwe Dageraad.
List legde daarbij zo'n half miljoen
kilometer af op de Waddenzee
(Oudeschild-Den Helder vice-versa)
En dat ging niet zo makkelijk
als tegenwoordig - nu rijden de
personenauto's en vrachtwagens zo
de dubbeldekker op, vroeger gingen
op de Dr. Wagemaker ongeveer twaalf
auto's en meestal moesten een paar
van die wagens met de hand door het
dekpersoneel worden gedraaid om zoveel
mogelijk auto's mee te kunnen nemen.
Bij de TESO werd kapitein List zeer
gewaardeerd, speciaal voor de wijze,
waarop de stugge maar rechtschapen
en zeer deskundige kapitein zijn taak
vervulde - zonder de vereiste diploma's
zou tegenwoordig zo'n loopbaan
ondenkbaar zijn. Hij werkte dus van
1907 tot 1957 ofwel hij werkte 50 jaar.
Toen hij met pensioen ging werd hij
geridderd met de gouden medaille in
de orde van Oranje Nassau. De laatste
jaren van zijn leven woonde hij bij zijn
dochter in Den Helder.
Thuiskomst
In Den Helder aangekomen, waar
in de avond spertijd was, werd ik
thuisgebracht door een Duitse sergeant
of officier, midden in de nacht en het
eerste wat hij vroeg, toen mijn moeder de
deur opendeed was: Haben Sie vielleicht
Schnapps für mich? Maar dat had zij
niet; mijn moeder bedankte hem voor
het thuisbrengen van haar zoon.
Later in de maand april, toen de strijd
door de Duitsers zo goed als gewonnen
was, stonden de drie tanks in het park
tegenover het station.
fi Deze tanks waren de lichte Duitse
Pzkw II, gewicht 9,8 ton, bemanning 3
man, een kanon en een machinegeweer,
de snelheid was 40 km. p/uur.
Jan Smit
Den Helder
26