33 Gezicht op een Hollandse rede, wellicht bij fort Rammekens in Zeeland. Op de voorgrond twee VOC- schepen onder zeil. Het linker schip draagt de naam 'Slot ter Hoge' en het monogram van de kamer Zeeland. Anonieme gewassen Oostindische inkttekeningen, circa 1780. (Rijksmuseum 'Nederlands Scheepvaartmuseum', Amsterdam) De VOC wilde in dat jaar met hulp van een 'aanjaagsubsidie' door de overheid 30 sche pen uitreden; dat werden er maar 14, waar van zes door de Kamer van Amsterdam. Eén daarvan was De Draak. Van dit 'retourschip' werd het commando aan Arie opgedragen. De Draak, die in 1780 was gebouwd, behoor de tot de grootste klasse. De VOC bouwde geen grotere schepen, omdat in ondiep water gevaren moest worden en bij Amsterdam geen grotere schepen konden binnenkomen. Ook de ondiepten in de Zuiderzee en in Zee land waren belemmeringen. De Draak had een lengte van 150 voet of 45 meter. De breedte was 41 voet of 12 meter. Qua afmetingen was zo'n schip vergelijkbaar met een Noordzee-kotter zoals die nu in de vaart is. De inhoud was 1.150 ton en bij de lading ging men uit van 575 last, omgerekend was dit 172.500 liter. Het was een sterk schip met een dubbele houten huid en bleef in de vaart tot het in 1796 bij Batavia door blikse minslag werd vernietigd. Arie Kikkert, die in augustus bij notaris Jacobus van Steenber gen op Texel een testament liet opmaken, vertrok in november 1783 vanaf de Rede van Texel met als bestemming weer een reis naar China via Batavia. Nadat hij was uitgevaren liet Lijsbet -die haar naam zonder H schreef- door de Texelse no taris Jan Star (1729-1816) op 3 december 1783 een testament maken. Daarin kreeg Jacobus van Steenbergen, nu als secretaris van Texel, de opdracht bij haar overlijden gedurende de reis van haar echtgenoot haar boedel te behandelen en samen met haar vader de kinderen op te voeden, zoals ook haar man bij zijn eventuele overlijden had bepaald. Volgens contract mocht de schipper eigen goederen, die hij in vijf kisten aan boord bracht, gedurende de reis verhandelen. Om gekeerd vanuit China of Oost-lndië mocht hij weer vijf kisten handelswaar voor eigen reke ning meenemen. Hij was daarvan wel geringe

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 2002 | | pagina 35