33
Gezicht op een Hollandse rede, wellicht bij fort Rammekens in Zeeland. Op de voorgrond twee VOC-
schepen onder zeil. Het linker schip draagt de naam 'Slot ter Hoge' en het monogram van de kamer
Zeeland. Anonieme gewassen Oostindische inkttekeningen, circa 1780. (Rijksmuseum 'Nederlands
Scheepvaartmuseum', Amsterdam)
De VOC wilde in dat jaar met hulp van een
'aanjaagsubsidie' door de overheid 30 sche
pen uitreden; dat werden er maar 14, waar
van zes door de Kamer van Amsterdam. Eén
daarvan was De Draak. Van dit 'retourschip'
werd het commando aan Arie opgedragen.
De Draak, die in 1780 was gebouwd, behoor
de tot de grootste klasse. De VOC bouwde
geen grotere schepen, omdat in ondiep water
gevaren moest worden en bij Amsterdam
geen grotere schepen konden binnenkomen.
Ook de ondiepten in de Zuiderzee en in Zee
land waren belemmeringen.
De Draak had een lengte van 150 voet of 45
meter. De breedte was 41 voet of 12 meter.
Qua afmetingen was zo'n schip vergelijkbaar
met een Noordzee-kotter zoals die nu in de
vaart is. De inhoud was 1.150 ton en bij de
lading ging men uit van 575 last, omgerekend
was dit 172.500 liter. Het was een sterk schip
met een dubbele houten huid en bleef in de
vaart tot het in 1796 bij Batavia door blikse
minslag werd vernietigd. Arie Kikkert, die in
augustus bij notaris Jacobus van Steenber
gen op Texel een testament liet opmaken,
vertrok in november 1783 vanaf de Rede van
Texel met als bestemming weer een reis naar
China via Batavia.
Nadat hij was uitgevaren liet Lijsbet -die haar
naam zonder H schreef- door de Texelse no
taris Jan Star (1729-1816) op 3 december
1783 een testament maken. Daarin kreeg
Jacobus van Steenbergen, nu als secretaris
van Texel, de opdracht bij haar overlijden
gedurende de reis van haar echtgenoot haar
boedel te behandelen en samen met haar
vader de kinderen op te voeden, zoals ook
haar man bij zijn eventuele overlijden had
bepaald.
Volgens contract mocht de schipper eigen
goederen, die hij in vijf kisten aan boord
bracht, gedurende de reis verhandelen. Om
gekeerd vanuit China of Oost-lndië mocht hij
weer vijf kisten handelswaar voor eigen reke
ning meenemen. Hij was daarvan wel geringe