Dit was niet de enige keer dat zoiets gebeur de. Op 3 november 1660 gingen van een vloot van 155 schepen ongeveer 100 verlo ren. Honderden zeelieden verdronken. Be kend is ook het vergaan van het schip 'Juffer Marie Agnes' in 1735. Geen enkel beman ningslid overleefde toen die ramp. Een haven bij Nieuweschild? Het is begrijpelijk dat de Hollandse kooplie den, en met name de Amsterdamse, die het belangrijkste deel van de handelsvloot beza ten, zich vaak afvroegen hoe aan deze onbe vredigende toestand een einde gemaakt kon worden. Konden de schepen op de rede van Texel beter beschermd worden? In 1671 ver scheen een boek, geschreven door N. Wit sen: 'Scheepsbouw en Bestier'. Op blz. 477 schrijft hij: Waarom bij Nieuweschild? Witsen legt dan uit dat daar, in zee, buiten de dijk, een vlakte ligt, die ongeveer 66 morgen groot is. Een morgen was de grootte van een stuk land dat op een morgen gemaaid kon worden. Hoe veel dit is, is niet zonder meer duidelijk. Er waren in die tijd verschillende soorten 'mor gen' in gebruik, afhankelijk van de land streek. Zo bestond er een Texelse morgen van ongebruikelijke grootte: 1,645 hectare. Vermoedelijk zal Witsens de Amsterdamse morgen bedoeld hebben, 8130 vierkante me ter. Het stuk grond waar Witsen op doelde was dus ca. 5 hectare groot. De zee is daar tussen 10 en 15 voeten diep, 3 tot 5 meter. Dat is voldoende diep voor de zeilschepen van die dagen. Er is nog een andere reden om de haven daar aan te leggen: de zeestro men zijn daar niet sterk, omdat die uit noor den en zuiden elkaar daar ontmoeten. Witsen zegt dit zo: Witsen gaat dan nog verder: er is bovendien goede, harde grond, geschikt om te ankeren, en de plaats van die haven is redelijk be schermd tegen de noordwestelijke wind. Er zijn vlakke gronden in het noordoosten (de Vlakte van Kerken) waar weinig stroom loopt. Als dan die vlakte nog afgepaald wordt zullen de zeestromen ter hoogte van de nieuwe ha ven nog zwakker worden en wordt de haven aan de kust tegelijk tegen ijsgang beschermd. Als hier een bequame haven was gemaeckt, zouden de schepen t'allen tijden in en uit kon- nen lopen, en zich tegen 't harde weer verzor gen Ontwerp van de haven bij Nieuweschild Afb. 1 (pag. 12) toont hoe Witsen die haven had willen maken. We zien de kustlijn bij Oosterend en Nieuweschild. De kaap staat op bijna dezelfde plaats als waar de bekende IJzeren Kaap nu te vinden is. De nieuw ontworpen haven ligt buiten de dijk; hij wordt in de tekening door H aangegeven. Natuurlijk moest de haven tegen stormen be veiligd worden. Het voorstel was om dat te doen door middel van rijen palen. De ver schillende gedeelten van die beschermende rijen palen zijn in de tekening gemerkt door letters a, b, c en d. Omdat de palenrij bij a dicht bij de dijk zou liggen dacht Witsen dat het wel voldoende zou zijn om bij a te volstaan met een enkele rij palen, en hij vervolgt: Hij wilde dus de buitenste rijen palen verster ken met zeewier en grond, zodat er wierdij- Het gebeurt zomtijds, dat binnens duins, en in de Haven van ons land het Texel, schepen, hoe hecht zij zijn, ten gronde gaen bij grote storm. Om zulks te beletten, een besloten Have niet ondienstigh gebouwt zoude zijn, die, naar het gevoel des piloots, Marten Zwaen, het alderbeste gemaekt konde wer den bij het nieuwe schilt (...deze haven is) bequaem om omtrent de 1000 schepen, in te leggen: ten andere om de weinige stromen die daer gaen, want de stromen die tusschen Texel en De Helder inlopen worden vernietigt, door de stromen die tusschen Texel en Eyerlandt inlopen, zoo dat de stromen daer zwacker zijn als op ee n/ge plaets daeromtrent bij b twee regels, omdat daer meerder stroom tegen staet, en om de zelve reden zoude men bij c drie regel en bij d vier regels palen moeten zetten, met wier ende andere aerd-stoffe wel voorzien. 11

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 2002 | | pagina 13