EEN TEXELSE VOORHAVEN VOOR VE ZUIVERZEE De Hoornder haven We kennen op Texel tegenwoordig twee ha vens, die van Oudeschild en die van 't Horn- tje. Ook kunnen bij De Cocksdorp vletten een ligplaats vinden in het baaitje, dat tegen de dijk bij het dorp ligt. Vroeger was dat anders. In de late Middeleeuwen was bij Den Hoorn een haventje ontstaan. Daarvoor was er geen haven. Wel maakte de kustplaats Den Horn, tegenwoordig Oude Hoorn genoemd, tot zijn verwoesting in 1398 gebruik van de natuurlij ke inham 'De Cule', nu de polder De Kuil. Toen de Binnenkuil in 1436 werd bedijkt en omstreeks 1465 ook Buitendijk werd ingepol derd, moet men hebben gezocht naar een andere oplossing voor die Hoornders die de zee trouw waren gebleven. De afwateringen van de nieuw gevormde polders Hemmer, Andel, Zouteland, Kuil en Buitendijk kwamen samen op een plaats die we nu nog steeds kennen als Havensluis. Daar ontstond, buiten de dijk, de Hoornder haven, of beter gezegd: het havenfye. We mogen dan ook aannemen dat dit haventje in de tijd van de inpolderin gen, omstreeks 1450, gevormd werd. Het heeft in ieder geval drie eeuwen dienst ge daan, want bij het maken van de plannen door de heren Maarten Dekker, Claas Noor- - lander en Huybert van Ee, om te komen tot de inpoldering van een nieuwe polder 'Hoorn en Burg' (de latere Prins Hendrik polder) werd <^e haven van Den Hoorn met name genoemd als een object waar rekening mee gehouden diende te worden, hoewel deze haven in be tekenis was achteruit gegaan, nadat die van Oudeschild was ontstaan. De Rede van Texel Een haven, zoals die van Den Hoorn was betrekkelijk klein, en ongeschikt voor het her bergen van de honderden schepen die gere geld op de Rede van Texel lagen. Niettemin speelde Texel vanaf de 16® tot de 18® eeuw een zeer belangrijke rol in de Nederlandse scheepvaart. Vooral in de 17® eeuw was die scheepvaart van wereldbelang. De Neder landse handelsvloot was in omvang groter dan die van alle andere Europese landen te zamen. Deze belangrijke positie dankten we aan het feit dat de in ons land gebouwde schepen technisch vernuftiger ontworpen wa ren en daardoor sneller waren dan die van de concurrentie. Zoals zo vaak betekende ook toen een technische voorsprong tevens een economische en maatschappelijke voor sprong. Die leidende positie van de Verenig de Republiek ging in de 18® eeuw verloren toen de Britten schepen wisten te ontwerpen die beter van kwaliteit waren dan de Holland se en Zeeuwse. De zeilschepen die vanuit de havens aan de Zuiderzee de wereldzeeën wilden gaan beva ren verzamelden zich op de Rede van Texel. Eigenlijk was er sprake van twee redes: noor delijk lag de Moscovische Rede, waar de schepen zich verzamelden die op de Oostzee voeren en zuidelijker lag de Koopvaarders Rede, waar schepen met andere bestem mingen een ligplaats vonden. Soms lagen schepen daar weken en bij wijlen zelfs maan den te wachten op goede wind. De verklaring daarvoor is dat de zeilschepen in die tijd niet goed konden laveren, en als de wind west was, hadden ze moeite om het Marsdiep uit te komen. Daardoor kon het gebeuren dat er soms honderden schepen tegelijk op de Re de van Texel lagen. Storm en noodweer Bij storm lagen ze daar niet altijd veilig. Be kend is het verhaal van de handelsvloot van de Amsterdamse koopman-dichter Roemer Visscher. Op kerstavond 1593 lag een grote vloot op de Rede van Texel. Bij de storm van die avond gingen 44 koopvaardijschepen ver loren; 1050 zeelieden verdronken. Onder die schepen was ook een aantal dat toebehoorde aan Roemer Visscher. Toen op 25 maart 1594 ten huize van Roemer Visscher een dochtertje werd geboren noemde hij het kind Maria Tesselschade Roemersdochter Vis scher. Maria Tesselschade werd later een bekende Hollandse dichteres, lid van de be roemde Muiderkring. 10

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 2002 | | pagina 12