gezinnen. De reddingboten keren huiswaarts, de 'Brandaris' naar Terschelling en de red dingboot van Cocksdorp naar haar station, met een teleurgestelde bemanning. Zij heb ben het met hun roeiboot af moeten leggen tegen de moderne motorreddingboot 'Bran daris'. Maar toch zijn zij verheugd dat hij ge komen is omdat er door hun menselijke krachten altijd nog kansen van mislukking waren en de andere levens daardoor verloren zouden zijn geweest. Vijf uren hadden zij ge worsteld met de elementen en moe en afge mat bereiken zij de kust, waarna zij zich naar huis spoeden om krachten op te doen voor een volgend keer. De thuisreis van de Brandaris Buiten de negen geredden van de 'Maria Loui- se' had men ook het lijk van de 13-jarige Piet Smit aan boord. In de haven van West Ter schelling, waar de Brandaris afmeerde, stond de steiger vol mensen. Zwijgend trad men terug toen het lijk van de jongen naar de be graafplaats werd gebracht. Daar hebben dok ter Rinia en een militaire arts nog geprobeerd de levensgeesten op te wekken, wat helaas niet gelukte. De volgende dag zijn de gered den naar IJmuiden afgereisd. Schipper Hen drik Plugge bleef achter om op de ouders van de jongen te wachten. Buiten de dertienjarige Piet Smit zijn ook de stuurman en de kok om gekomen. Voordat de Brandaris bij het ge strande schip was, is de stuurman met een stuk hout overboord gesprongen om naar land te zwemmen. Maar hij is in het woeste water jammerlijk omgekomen. Om 9 uur is de kok overboord geslagen en verdronken. De bemanning van de Brandaris bestond uit schipper Jan Cupido, motordrijver Imke Swart, Klaas van Urk, Steven Wiegman, Al- bert Tot, Teun Krul en een luitenant ter zee van de Koninklijke Marine. Vlieland Ook het reddingstation Vlieland was door kustwacht Eierland op de hoogte gebracht. De boot had al een zware tocht op de Vlie- hors achter de rug, toen ze de Brandaris al bij het wrak zagen, en onverrichter zaken aan vaardde men de terugtocht. Uit het strandingsrapport van de plaatselij ke commissie te Texel Tijdens de stranding, die om 04.30 uur in de ochtend van 31 oktober 1916 plaats vond, woei er een Z.W. tot Westen wind, gereefde marszeil koelte met harde stormvlagen. De stranding vond plaats N.N.W. van de Eier- landse vuurtoren om ca. 1,5 mijl uit de kust. Dat er deze reis flink aan de riemen is getrok ken blijkt uit dat er maar liefst 18 dollen zijn gebroken, wat een schadepost was van f 5,-. De reddingboot had deze reis een bemanning van 13 man, t.w.: Maarten Boon Mzn, Gerrit Bakker, Reijer Buys, Jan v.d. Kooy, Gerard v.d. Kooy, Ab List, Kees Boon Azn, Piet Boon Mzn, Broer de Boer, Bram Bakker Jzn, Freek Buys, Jan Bakker Gzn, Jildert Zuidema. De laatste vier behoorden niet tot de vaste be manning van de boot. Maria Louise Volgens Freek Buys zou de logger op de mo tor hebben gevaren. Maar in verschillende rapporten wordt alleen maar over een zeillog- ger van ijzer gesproken. Mogelijk was er een hulpmotor aanwezig. De IJM 294 was ge bouwd in 1916 en was dus zo goed als nieuw. De tonnen inhoud was 58 ton netto. De reder was Gebr. Boon van Mij. 'de Unie' in IJmuiden. De verzekerde waarde van het schip was voor oorlogsassurantie f 50.600,-. Klaas Uitgeest Bronnen: *Gem. Archief Texel 'Rijksarchief Haarlem *Hille van Dieren - In storm en mijnenveld foto's archief Klaas Uitgeest 13

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 2001 | | pagina 15