gezinnen. De reddingboten keren huiswaarts,
de 'Brandaris' naar Terschelling en de red
dingboot van Cocksdorp naar haar station,
met een teleurgestelde bemanning. Zij heb
ben het met hun roeiboot af moeten leggen
tegen de moderne motorreddingboot 'Bran
daris'. Maar toch zijn zij verheugd dat hij ge
komen is omdat er door hun menselijke
krachten altijd nog kansen van mislukking
waren en de andere levens daardoor verloren
zouden zijn geweest. Vijf uren hadden zij ge
worsteld met de elementen en moe en afge
mat bereiken zij de kust, waarna zij zich naar
huis spoeden om krachten op te doen voor
een volgend keer.
De thuisreis van de Brandaris
Buiten de negen geredden van de 'Maria Loui-
se' had men ook het lijk van de 13-jarige Piet
Smit aan boord. In de haven van West Ter
schelling, waar de Brandaris afmeerde, stond
de steiger vol mensen. Zwijgend trad men
terug toen het lijk van de jongen naar de be
graafplaats werd gebracht. Daar hebben dok
ter Rinia en een militaire arts nog geprobeerd
de levensgeesten op te wekken, wat helaas
niet gelukte. De volgende dag zijn de gered
den naar IJmuiden afgereisd. Schipper Hen
drik Plugge bleef achter om op de ouders van
de jongen te wachten. Buiten de dertienjarige
Piet Smit zijn ook de stuurman en de kok om
gekomen. Voordat de Brandaris bij het ge
strande schip was, is de stuurman met een
stuk hout overboord gesprongen om naar
land te zwemmen. Maar hij is in het woeste
water jammerlijk omgekomen. Om 9 uur is de
kok overboord geslagen en verdronken. De
bemanning van de Brandaris bestond uit
schipper Jan Cupido, motordrijver Imke
Swart, Klaas van Urk, Steven Wiegman, Al-
bert Tot, Teun Krul en een luitenant ter zee
van de Koninklijke Marine.
Vlieland
Ook het reddingstation Vlieland was door
kustwacht Eierland op de hoogte gebracht.
De boot had al een zware tocht op de Vlie-
hors achter de rug, toen ze de Brandaris al bij
het wrak zagen, en onverrichter zaken aan
vaardde men de terugtocht.
Uit het strandingsrapport van de plaatselij
ke commissie te Texel
Tijdens de stranding, die om 04.30 uur in de
ochtend van 31 oktober 1916 plaats vond,
woei er een Z.W. tot Westen wind, gereefde
marszeil koelte met harde stormvlagen. De
stranding vond plaats N.N.W. van de Eier-
landse vuurtoren om ca. 1,5 mijl uit de kust.
Dat er deze reis flink aan de riemen is getrok
ken blijkt uit dat er maar liefst 18 dollen zijn
gebroken, wat een schadepost was van f 5,-.
De reddingboot had deze reis een bemanning
van 13 man, t.w.: Maarten Boon Mzn, Gerrit
Bakker, Reijer Buys, Jan v.d. Kooy, Gerard
v.d. Kooy, Ab List, Kees Boon Azn, Piet Boon
Mzn, Broer de Boer, Bram Bakker Jzn, Freek
Buys, Jan Bakker Gzn, Jildert Zuidema. De
laatste vier behoorden niet tot de vaste be
manning van de boot.
Maria Louise
Volgens Freek Buys zou de logger op de mo
tor hebben gevaren. Maar in verschillende
rapporten wordt alleen maar over een zeillog-
ger van ijzer gesproken. Mogelijk was er een
hulpmotor aanwezig. De IJM 294 was ge
bouwd in 1916 en was dus zo goed als
nieuw. De tonnen inhoud was 58 ton netto.
De reder was Gebr. Boon van Mij. 'de Unie' in
IJmuiden. De verzekerde waarde van het
schip was voor oorlogsassurantie f 50.600,-.
Klaas Uitgeest
Bronnen:
*Gem. Archief Texel
'Rijksarchief Haarlem
*Hille van Dieren - In storm en mijnenveld
foto's archief Klaas Uitgeest
13