last meegenomen. Op de solovlucht volgde
de eerste 'overland vluchten', de eerste met
instructeur. Dan werd gevlogen naar Schip
hol, Waalhaven, Soesterberg en Twente,
Gilze-Rijen en Souburg. Dan leerde de mari
nevlieger 'navigeren'. Dikwijls vlogen matro
zen of korporaal-vliegtuigmakers van De
Kooy mee als ballast. Ze moesten de propel
ler aanzwengelen en de wielblokken wegtrek
ken en kregen vliegurentoelage!
Het was van de Fokker S.lll tweedekker dat
men zei dat je 'er mee lezen en schrijven
kon', d.w.z. de vliegeigenschappen waren,
speciaal voor lesdoeleinden, uitstekend te
noemen.
FOKKER D.VII
In 1920 kreeg de M.L.D. 20 Fokker D.VlI's, de
bekende jagers uit de Eerste Wereldoorlog.
Het waren machines die Fokker nog in Duits
land had gebouwd en waarvan hij er 120 per
trein naar Nederland bracht. Ze werden ge
bruikt voor de verdediging van marine-instal
laties rond Den Helder, terwijl leerling-vlie
gers er 10-15 uren op maakten na de C l.
alvorens op de C.V. te komen. Met de D.VII
werden o.a. nachtvluchten gemaakt. Ook
maakte de M.L.D. meteovluchten met de
D.VII, waarbij tot minstens 5000 meter werd
gestegen en waarbij de vlieger als regel een
parachute droeg. Bij de lesvluchten was zulks
meestal niet het geval.
Heel wat D.VlI's maakten brokken, maar de
vliegtuigmakers van de M.L.D. lapten de toe
stellen altijd weer op.
De mannen waren verplicht dagelijks een
beker melk te drinken, in verband met de gif
tige lucht van de titanine, waarmee de linnen
bekleding werd bewerkt om deze sterk en
waterdicht te maken.
De M.L.D. moet op De Kooy ook een gemo
derniseerde en versterkte versie van de D.VII
hebben gebruikt, die met een 250 pk BMW-4
motor een snelheid haalde van bijna 220 km
per uur. Er werd volop mee gestunt en meni
ge marinevlieger, die de vroegere tijd op De
Kooy heeft meegemaakt, heeft aan de D.VII
mooie herinneringen.
Foto's: archief Bob Dros, Amsterdam
Gegevens uit 'Van Farman tot Neptune', deel
I, Hugo Hooftman.
v
2 Fokkers D VII F in de lucht, gestationeerd op De Kooy, ca. 1925
15