last meegenomen. Op de solovlucht volgde de eerste 'overland vluchten', de eerste met instructeur. Dan werd gevlogen naar Schip hol, Waalhaven, Soesterberg en Twente, Gilze-Rijen en Souburg. Dan leerde de mari nevlieger 'navigeren'. Dikwijls vlogen matro zen of korporaal-vliegtuigmakers van De Kooy mee als ballast. Ze moesten de propel ler aanzwengelen en de wielblokken wegtrek ken en kregen vliegurentoelage! Het was van de Fokker S.lll tweedekker dat men zei dat je 'er mee lezen en schrijven kon', d.w.z. de vliegeigenschappen waren, speciaal voor lesdoeleinden, uitstekend te noemen. FOKKER D.VII In 1920 kreeg de M.L.D. 20 Fokker D.VlI's, de bekende jagers uit de Eerste Wereldoorlog. Het waren machines die Fokker nog in Duits land had gebouwd en waarvan hij er 120 per trein naar Nederland bracht. Ze werden ge bruikt voor de verdediging van marine-instal laties rond Den Helder, terwijl leerling-vlie gers er 10-15 uren op maakten na de C l. alvorens op de C.V. te komen. Met de D.VII werden o.a. nachtvluchten gemaakt. Ook maakte de M.L.D. meteovluchten met de D.VII, waarbij tot minstens 5000 meter werd gestegen en waarbij de vlieger als regel een parachute droeg. Bij de lesvluchten was zulks meestal niet het geval. Heel wat D.VlI's maakten brokken, maar de vliegtuigmakers van de M.L.D. lapten de toe stellen altijd weer op. De mannen waren verplicht dagelijks een beker melk te drinken, in verband met de gif tige lucht van de titanine, waarmee de linnen bekleding werd bewerkt om deze sterk en waterdicht te maken. De M.L.D. moet op De Kooy ook een gemo derniseerde en versterkte versie van de D.VII hebben gebruikt, die met een 250 pk BMW-4 motor een snelheid haalde van bijna 220 km per uur. Er werd volop mee gestunt en meni ge marinevlieger, die de vroegere tijd op De Kooy heeft meegemaakt, heeft aan de D.VII mooie herinneringen. Foto's: archief Bob Dros, Amsterdam Gegevens uit 'Van Farman tot Neptune', deel I, Hugo Hooftman. v 2 Fokkers D VII F in de lucht, gestationeerd op De Kooy, ca. 1925 15

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Uitgave Historische Vereniging Texel | 2001 | | pagina 17